lördag 22 augusti 2009

Magic loop igen!

Har fått lite frågor om magic loop. Jag har alltså bara stickat ett par sockar med magic loop och den första gngen stickade jag dem en och en. Nu har jag börjat sticka två samtidigt så jag är allt annat än ett proffs! Men på den här länken hos föreningen STICKA finns en beskrivning hur man gör. Vad tycker jag om magic loop då? Ja än flyter det inte som när jag stickar med fem gamla hederliga strumpstickor. Jag fick ta hjälp av en strumpsticka för att lägga upp den andra socken och få det rätt. Men så har jag nu froggar på ärmen till uppochnerkoftan som jag tyckte blev ful och ojämn med strumpstickor och nu stickar jag den med magic loop. Funkar förträffligt! Tyvärr får jag frogga igen. Åldern har gått hårt åt mina ögon fast jag inte känner mig så gammal men sticka i svart är knepigt. Jag har lyckats plocka upp en maska och göra ett hål. Tur jag inte hunnit så långt. Alltså magic loop är inte dumt att kunna man vet aldrig när man får användning för det....
Idag är det som sommar ute igen, Dessa bilder på insekter tog dotter S när hon var här med sin systemkamera. Detta är en humla på min jättevädd.
Och här nåt bi-aktigt på en akleja. Hoppas vi har många fina dagar kvar att vänta innan hösten sätter igång på allvar, för några dagar sedan var det gräns till rim på gräsmattan!

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Visst är det konstigt med vädret, för en vecka sedan hade vi 10 grader när vi gick hem en kväll, idag var det så varmt att vi badade.
Får nog försöka med magic loop också, såg en film och det såg så smart och enkelt ut. Fast allt är väl enkelt när man kan. Innan får man väl repa och repa innan det sitter antar jag.
Njut nu de härliga dagarna

Astrid sa...

Nej, ingen höst än! Det vill vi inte.
Jag tycker också att synen blivit sämre. Hjälper inte med glasögon ens när man ska sticka i svart.
Har man sen mörka stickor är det helt kört.

Mia sa...

Den vita jättevädden har jag förälskat mig i iår, den är bara härlig :) Nu har jag varit inne och tittat på sticka. Herregud, det såg tungvint ut!!! Vad är fel med dom vanliga fem strumpstickorna?? Men, nu är jag då sån sammansatt att att intet ska vara oprövat så det blir bara att hitta raggsocksgarn i skåpet och börja. Det kan ju faktiskt hända att det är kul :) Tack för hjälpen.

Mia stickar sa...

Fördelarna med magic loop är väl att man kan sticka sockarna nerifrån och upp och då ser man hur långa skaft garnet räcker till. Då kan man utnyttja garnet maximalt. En del tycker också att det är tråkigt att börja med andra socken. Här får man bägge sockarna klar samtidigt.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vilka vackra blomsterbilder!
heja på med Koftan!
hej fr. Koftan