söndag 8 november 2009

Bortskämd blir jag....

Jag börjar dagen med lite stickning i sängen tills ungdommarna vaknar sen blir det diverse påhitt. Igårkväll var vi på bio och det är inte ofta jag är på bio. Idag har det varit klädshopping inne i stan och ett besök på Hallwylska museet, det var trevligt! Nu har jag just blivit serverad blåbär och mango med vit choklad över som varit i ugnen och med glass till. Det var mums! (fast jag har faktiskt tjuvdiskat en gång idag!)

Nu har jag faktiskt fått ihop min första nerifrånochuppsock tack vare Barbros fina mönster beskrivning! Tack snälla Barbro för dina fina mönster!

Sen blir det ett varmt bad och ett glas rött.......


lördag 7 november 2009

Stockholm


I går landade jag på Bromma flygplats, dotter S mötte mig så vi tog bussen hem till dem. Idag har vi varit och shoppat och jag har försett mig med en turistkarta över Stockholm där jag ska försöka pricka in de garnaffärer jag fått tips om. På måndag ska jag iväg på egen tur när S jobbar.
Idag var vi i Kistagallerian och jag blev lite nostalgisk. Där bredvid ligger Kista kyrka och där gifte jag mig för 25 år sedan. Uppepå gallerian ligger tunnelbanestationen. Hur många mer än jag har åkt tunnelbana från kyrkan? Vi satte oss utanför Kistagallerian och väntade på min kusin och vår vän M som varit våra bröllposvittnen medan de gick in och handla. Det var soligt och det blev väldigt varmt att sitta och hålla i brudbuketten men det fanns ett hål i bordet framför oss för ett parasoll och där satte jag ner brudbuketten. Gissa om folk stirra på oss! Men vi brydde oss inte. Vi kände ju inga där! Bröllopsmiddagen åt vi sedan på en krog som hette Östergök.

tisdag 3 november 2009

Polkatröjan är klar

Nu är polkatröjan klar med isydda knappar! Skall slås in i paket för vidare leverans. Nu har jag bara fyra projekt kvar på stickorna. Jag ska ner på en innan jag börjar med nåt nytt men oj vad det kliar i fingrarna. Har så länge gått och sett fram emot att börja på koftan jag såg hos Susilull.
I morse när jag klev upp satt ejag in en kopp kaffe i mikron och när jag tog ut den tappade jag ner den så den landade på skafferigolvet (har ett hörnskafferi) och kaffet stänkte upp under skafferitaket och regnade ner på mig. Sen föll koppen ner på golvet så resten rann ut där så jag hade kaffe i skafferitaket, på skafferigolvet, i håret, på glasögonen, på golvet och det rann nerför diskmaskin. Konstigt så har det inte hänt fler missöden idag, det brukar ju vilja fortsätta när det lix börjat.
Ute är det grått grått och grått. Vi hann en promenad med hundarna innan det började regna. Men inne blommar det! Tur jag har orikeerna. Den här gör mig särskilt glad. Det var en sån här "måsteha-orkide", inte alls billig. Orginell både i färg och med sina spetsiga blomblad och tänk den blommar om! Fick ställa den i fönstret för att färgen skulle bli någotsånär rätt.

söndag 1 november 2009

Och vinnaren är......

Så kul att så många ville delta i mitt lotteri! Nu har jag fått in många nya bloggar att titta på! Tyvärr har jag fortfarande problem att kommentera på vissa bloggar. Jag gjorde 64 lotter med nummer på som jag la i en skål skakade blundade och drog övervakad av Morgan. Nummer 32 och sedan till bloggen och börja räkna.
Nummer 32 och vem är det? Om inte filuren Lille N! Käre lille N nu stog det inte att släktingar inte får delta så jag "diskar" dig istället för att försett dig med två platser. Både komentar 31 och 32. Sen kan du gärna få skriva upp garn och stickor på din önskelista till jul så ska du få det och jag ska så gärna lära dig sticka! :)
Jag drog en ny lott och det var 56. Jag har räknat både framifrån och bakifrån, det är inte lätt att räkna på skärmen!
Grattis Soili som var nummer 56!
Mejla mig din adress så ska jag skicka garnet!

Mysigt värre

Här är det Nasse som hyrt sig en mysig lya med golvvärme (åtminstone så länge datorn är på) Alldeles lagom stor för en liten katt.
Sen är det jag som myser med sjalstickning och talbok. Den här stickningen är verkligen en mysstickning. Den bara flyter fram och väger ingenting. Att sen få lyssna på Indridason (Vinterstaden) på cd-spelaren sätter pricken över i. Behöver lite mystid nu när jag är hemma på timmar innan jag ska tillbaka till jobbet igen!

fredag 30 oktober 2009

Stickhjälpen

Varför gör han så här? Lägger bilden åt fel håll fast den ligger rätt i mappen? Ni fkår vrida lite på huvudet! :) Nu har jag äntligen lyckats få dit knapparna. Det är en kofta från ett upprivet ufo och lite restgarner stickat enligt Sunnas mönster. Klart att rekomendera, allt i ett och ingen montering krävs! Den ska såsmåningom skickas till Stickhjälpen. Kan tipsa om att de har en Sockutmaning nu!
Har också hittat knappar till polkatröjan. Ser ut som små karameller och till ett överkomligt pris! Knappar kan ju vara dyra!
Nu ska jag göra en röjning här hemma, en hundpromenad och sen en stunds stickning. Sedan väntar jobbet. Har helgen så det blir inte så mycke stickning. Men jag får önska er alla en trevlig helg!

torsdag 29 oktober 2009

Hamlis6frågor

Nu är det nytt hemlisbyte på gång igen. Kunde inte låta bli att anmäla mig! Här kommer svaren på mina frågor.
1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag tycker om mjuka garner!

2. Vilka är dina favoritfärger?
Stickar mest i svart, grått, blått och rött. Tycker också mycke om plommonlila.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Gul och orange

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Symfoni Wood och vanliga metall är vad jag använder mest. Stickar med både strumpstickor, raka och rundstickor.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat till och från sen jag var ung. Är nog en medelstickare.

6. Dricker du kaffe? Te?
Kaffe i alla väder!

7. Är du allergisk mot något?
Nej

8. Vilken slags musik tycker du om?
Rix, mix och Lugnafavortermusik.

9. Favoritgodis?
Choklad (ljus)

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag virkar en del.
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Just nu håller jag på med min första trekantssjal och det är bara så kul!

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Det har varit en trekantssjal länge men nu är jag på gång och fler ska det bli! Vackra sockar med spets, flätmönster och sånt.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja, 28 cm.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ja
16. Stickar du sockor?
Ja

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
39
18. När fyller du år?
Augusti
19. Stickar du med pärlor?
Nej
20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Deckare

onsdag 28 oktober 2009

Inte hann den bli klar....

Nej jag hann inte bli klar med A:s börs innan hon åkte tillbaka till Norge. Fick riva upp en bra bit, glömde räkna med att arbetet vrider sig när man virkar runt såhär så rosen hamnade så långt ut på kanten översti. Garnet är Tilda och rosen är hämtad ur en märkbok.
Rymmer körkort, kontokort och lite sedlar.
Nu har jag varit och fått vaccin mot knorrsnuvan så jag kanske klarar mig! Änsålänge har jag inte hört om någon som fått det än i trakterna däremot härjar det i Skellefteå så det är inte så långt borta.

tisdag 27 oktober 2009

Och vad gör Morgan idag då?



Han firar intenationella Nalledagen tillsammans med Beatrix. Han har förärat henne med en orkide dagen till ära, hon älskar ju blommor. Sedan lakrits och choklad. Jag försökte prata med honom att att det gör sig ganska tråkigt på bild att han skulle köpa nåt mer färgglatt godis men nej det skulle vara lakrits och choklad på en så stor dag!

söndag 25 oktober 2009

Skellefteå AIK

Igår var jag och vännen G-M på hockey. Skellefteå vann med 3-0 över Modo. Det går bra för Skellefteå nu, jag tror jag vet varför! Kolla här! Men det vet ju inte Skellefteå om! Trevligt var det ialla fall! Vi käkade pizza på vägen hem och firade. Jag är ju inte själv nåt större hockeyfreak men det är kul att vara där och känna stämningen!
Det går sakta frammåt med mitt görafärdigtprojekt. Nu är polkatröjan hopsydd men det fattas knappar och jag har inga hemma som passar så det får bli nästa gång jag åker till stan. Bättre bild kommer när knapparna är isydda!
Vintertiden är här och idag får vi en timme extra som kan nyttjas till stickning! Inte illa!

lördag 24 oktober 2009

Award

Jag har fått en award från Rosenvante! Jag blir ju så himla glad när jag får dom! Och texten på awarden: till en fantastisk bloggvän som sprider glädje i min vardag! Känner mig hedrad! Jag skickar den naturligtvis tillbaka till Rosenvante som är en sådan glädjespridare! Och sen skickar jag den till några andra som också sprider glädje i min vardag med sina vackra inspirerande alster, sina funderingar och klokord: Susilull och Fale artut SOm Rosenvanten säger: Listan kan bli lång men jag nöjer mig så här!

fredag 23 oktober 2009

Nu blir det sticka av!

Igår var det syjunta, trevligt som vanligt. Jag hade börjat på sjalen och visade vännen M för godkännande och det såg ut att bli bra så nu är det bara att sticka på! Min första trekantssjal, känns som en liten seger att jag vågat mig på en och hittat ett mönster jag tycker om och tror mig klara. Diagrammen till sjalar är inte så lätt att begripa när man tittar men jag kanske förstår de bättre sen jag stickat den här! Sen ska ja gju sticka en till mig själv efter samma mänster dock något annat garn som jag inte bestämt än.
Har långledig helg så jag ska njuta och sticka, vädret är grått och molnen släpper ner lite snöflingor då och då men inget som lägger sig.

onsdag 21 oktober 2009

Fortsätter göra klart mina alster!

Så var man ren och lite loj. Man blir det av vattengympa i 32 gradigt vatten. Både ren och loj. Härligt är det!
Nu har jag gjort de här sockarna klar, jag som inte skulle sticka fler på ett tag... (Men det är faktiskt riktigt kallt här nu så de behövs!) Stickade i Järebos mellanraggi. Ett nystan räcker för ett par 39. Ganska välutnyttjat nystan! Det blir mindre och mindre saker jag har på stickorna och mindre trådändar att fästa, jag jobbar på!
Vad arg jag blir när det inte går komentera på nån blogg. Idag var det Bizens blogg. Skulle säga att hon hade gjort så fin väska, sådär höstläcker men....... okay tänkte jag, jag provar att lägga komentaren som anonym och voala det gick men jag skrev ju inte vem komentaren var ifrån så då prova jag igen men inte gick det. Morr! Så Bizen, den anonyma komentaren var från mig!

tisdag 20 oktober 2009

Tomt och tyst!

Nu är här tomt och tyst! S och N har återvänt till Stockholm, A har farit tillbaka till Norge och hennes N till Skellefteå. Men kul har det varit att ha dem här allihop! Vi har firat två födelsedagar i helgen. A som fyllt 25 och jag som fyllt lite mer år sedan vi sågs sist. Jag fick kortet som syns på bilden och i låg det pengar. Jag gillar verkligen det som stod i kortet: Endast till garner i Stockholm! I november åker jag till Stockholm för att hälsa på S och N och då ska jag kika runt på garnaffärer. Nån som har tips om nån garnaffär och vilken gata den ligger på? Det var nån som fråga när jag hade inläggget om att göra färdigt en massa saker om jag hade nån begränsning på garn, Ja det har jag. Jag får inte köpa mer än jag stickar upp. Just nu ligger jag 10 nystan plus så jag kan handla en del i Stockholm!

söndag 18 oktober 2009

Firar ett år med bloggen!

I fredags var det ett år sedan jag skrev mitt första inlägg! Inte kunde jag drömma om att så många skulle besöka min blogg! Jag tänkte att om nån läser... och tänk första komentaren... Det har varit ett fantastiskt år med att få följa era bloggar och alla bloggvänner jag fått, alla snälla, uppmuntrande, hjälpsamma och goa komentarer! Dem tackar jag så innerligt för!
Nu tänkte jag fira med en utlottning. Det är två härvor Linen som jag lottar ut. Lämna en komentar här nere senast 1/11 så är du med. Låna gärna bilden och länka från din blogg!

OBS! Nallarna lottas inte ut bara garnet!