måndag 27 december 2010

Gotländsk jul omän lite kall!

På julaftons morgon åkte jag och´dotter S in till kyrkan för att gå på julbön och lyssna på hennes vän som sjunger där. Men det var -22 när vi åkte hemifrån och utanför kyrkan var det -30 så jag vågade inte låta bilen stå så vi fick vända hem igen. Medan ajg sedan jobbade julaftons kväll gjorde dotter S och mannen köttbullar. Då jag kom hem hade dotter A kommit och hennes n. Då överaskade S oss med saffranspannkaka som vi andra aldrig smakat, det är visst gotländskt. Tyckte jag om? Nja, kanske var det salmbärssylten som fattades?


Mys och julklappsöppning blev det. Vi har ju bara en julklapp var men jag hade faktiskt två! En hade kommit från Norge. Det var från Maria med bloggen Pyssel och knåp som jag vann i hennes utlottning. Jättefina, tack snälla du!
Juldagen och annandagen fortsatte i familjens närvaro med mycke mat och spel. Nu är huset tomt och tyst, alla har vänt hem till sitt, mannen är på jobbet och själv är jag sjukskriven. Förkyld, men jag har kunnat njuta av helgen!

9 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh, det låter som en lugn och skön jul med nära och kära. Tråkigt att du skulle bli förkyld, bara.

Jag har tänkt på det där med att bo i stugan, i stillheten och lugnet. Det är lockande men man förlorar just den där känslan av att åka ifrån vardagen och kraven som du säger. Drömmen för maken och mig just nu är en pytteliten lägenhet i stan och en ensligt belägen stuga. Men det blir när barnen flyttat ut!

God fortsättning!

BiZen sa...

God fortsättning!
Fina vantar du fått!
Vilken fin jul du har haft också.
Jag gillar saffranspannkaka! Så gott tycker jag, men jag är en saffransälskare förstås.
Krya på dig, hoppas din förkylning inte blir alltför plågsam!
Kram! //BiZen

Helena sa...

Krya på dig. Jag fick startat vår bil i -27 grader, tur var det för det var långt ute på landet.
ônskar dig några fina mellandagar.

Pysselfarmor sa...

Ujdå...Brrrrrr huvva va' kallt! Saffranspannkaka är skitgott (ursäkta ordet...) - nu blev jag sugen på det så nu måste jag fixa det nå'n dag nu när jag är ledig.

Och så fina vantar du vann.

Krya på dig! /kramen

Torprosen sa...

Hej där! Inget kul att var sjuk, och absolut inte vid juletid..men det är ju inget vi kan göra åt det eller hur? Tack för kommentaren hos mig..det är en lite rödhake som kommer utanför fönstret, tycker han har så fina ögon.Krya nu på dig...Kram Torprosen

Rosenvante sa...

Vilka fina vantar du fick.
Men du, självklart är det salmbärssylten som saknas. Här (vid mig)är det tradition att äta saffranspannkaka på julafton, med grädde och salmbärssylt.
Kylan börjar komma hit nu också, just nu är det - 16, varmt kanske du tycker, men vi har legat runt -3 länge nu.
Hoppas du kryar på dig nu till nyårsfirandet.

Mmatilda sa...

Det var fina vantar!

Krya på dig!

Lilli sa...

Det låter spännande med saffranspannkaka! Har aldrig smakat det. Allt med saffran älskar jag :)
Krya på dig!

Eva sa...

så fina vantar du fått !
Vad tänker el har du stickat av ICE garnet?
God fortsättning!