torsdag 16 december 2010

43 gram blev det!

Min första härva av användbart garn är klar! 43 gram och 62,5 meter 2-trådigt garn. Här upphärvlat på mitt nya härvelträ och naturligt vis vänder blogger på bilden!

Här tvättat och klart tämligen mjukt och något variabeltvinnat! :) Har ju även beställt lite alpackaull. Det här garnet passar nog stickor 4-5, skulle vilja kunna spinna tunt passande till stickor 3- 3,5. Jag har ju en tung nybörjarslända, vilken vikt ska man satsa på, en jättelätt eller medeltung slända? Spinspiration har ju sländor från 10 gram och uppåt.

Aya hälsar och tackar för allt stöd hon fått ifråga om tuppkamsfärgningen. Tonårshund? nej då hon är närmare 40, en 40årskris kanske? :)

Nu är jag ledig fram till måndagkväll! Jag ska sticka, spinna, se sport och blir det nån tid över ska jag ta fram dammsugaren! Nu börjar strax damernas skidskytte, hoppas på nån medalj!

18 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vad läckert det blev! Vem vill nu ta fram dammsugaren när man kan spinna och sticka.......

AnJa sa...

Ta du och blunda för dammtussarna och ägna dig åt ulltussarna istället. dammet finns kvar :-) Garnet ser superfint ut!!!

Anonym sa...

Hej!

Vilket jättefint garn! Jag blev inlockad i spånadsträsket för ett drygt år sedan, tack vare Spinspirations nybörjarkit. Jag har köpt flera sländor därifrån sedan dess och tycker om alla. Men min favorit är nog en kundertsslända på 38g. Dels spinner den läääänge. Dels är den så mångsidig. Jag har spunnit riktigt tunna garner på den, men också rätt tjocka. Fast om du ska spinna riktigt korta fibrer, t ex bomull, behövs en lättare slända.

Lycka till med spinnandet!

Katarina

BiZen sa...

Garnet ser ljuvligt ut!
Strunt i dammråttorna och gör det som är kul istället!!!
Kram //BiZen

Mia sa...

Ett härvelträ har jag skrivit på min julklappsönskelista, hoppas nu tomten tycker jag har varit snäll. Ditt garn ser ju jämnt och fint ut. Jag klarar bara inte tvinna tvåtråd på rocken, suck, det blir ju så fint. Din tvinning ser ju perfekt ut och tunnare blir det säkert vart efter du spinner. Tror kanske inte du får gjort stor mer än spinna, man blir fort fast i det träsket ska jag lova.. Ha en skön ledighet :)

Cecilia sa...

Du har ju blivit jättebra på att spinna! Garnet ser underbart ut, fluffigt och väldigt jämnt.
Jag är också på väg mot TV, stickning och soffa. Dammsugning är inte aktuellt här ikväll!

Jo förresten, tack för tipset om att tvinna från var ände i ett nystan! Lite krångligt först men sedan var det ju helt perfekt!

Call design sa...

DU är så duktig!

Mmatilda sa...

Med så mycket arbete för 43 gram ligger du nog utanför mätaren på min meditation-produktionsskala (på meditationssidan).

Superduktigt, det ser helt perfekt ut!

Sunna sa...

men så underbart duktig du är

Samtal från min trädgård sa...

Vad vackert! Håller med de andra, dammtussarna sköter sig själv och ligger kvar.

Pysselfarmor sa...

Men vilket vackert garn...det liksom "lyser" om det...Grattis!

Rosenvante sa...

Jag trodde att det skulle vara så med bilden, att man satt fast den på väggen och lindade på härvan. Ja, då är man ju helt okunnig i spinnandets konst då. Tycker du är så duktig som lyckas. Det är kul att få följa din och Cecilas spinnresa.
Tycker du inte att du är för hård mot Aya nu, är hon inte i den åldern att hon kan få bestämma själv? Lite färg kan hon väl få om hon känner för det. :)

Astrid sa...

Så vackert garn! Det ser så mjukt och fint ut.

Lillemor i Hummelsta sa...

Vilket fiiint garn, funderar på ett par vantar i mitt 1:a egna spunna garn. Ska sticka klart ett par strumpor, spinna klart lite till och myyysa nu i helgen, min enda lediga helg i december. Ska bli så skönt.Ha det bra, ska bli kul att se vad du stickar av ditt garn :))

Caroline sa...

Vilket fint garn, ser himla mysigt ut!
Blogger vänder bilderna "rätt", alltså åt det håll du tog den, dvs om du tog ett stående kort & sen skulle vilja ha in det liggande i bloggen så måste du spara om den som liggande i bildbehandlingsprogram =)
Hoppas det rätade ut frågetecknet om varför blogger envisas med att vända bilder =)

Lilli sa...

Oh, så härligt,jämt och gosigt garn du spunnit! Bara så läckert :) Det verkar minsann gå bra för dig att spinna. Och den blåa sjalen ser fin ut också. Så flitig du är :)

Mia sa...

God Jul kära du och vilken fin julklapp tomten kom med. Hoppas det fungerar lika fint som den ser ut. Ett smycke :)

Sjömans-Elin sa...

Snyggt garn! Ser ut att vara lite studs i det! Jag skulle också vilja spinna såna garner! :)