torsdag 16 maj 2013

Trolltröjor!

Tillslut blev dom klara men oj så många troll det gick i dom! Tänkte att jag inte skulle sy ihop och virka knäppkanten bak föränn jag kommit dit och kunnat prova dom och tänk jag hade lämnat alldeles lagomt långt öppet därbak så det var bara och fästa trådarna och virka kanten men...... Virknål och knappar var med men inte garnet! Kom tillslut på att ringamannen  och be han nysta upp lite garn och skicka så tillslut blev dom färdiga så nu är det bara mormors småtroll som går runt med dom! Här på bilden är det Elliot i nya tröjan medan Noel har ett av mormors tidigare verk!

söndag 12 maj 2013

Vad fort en vecka går!

Imorgon åker jag hem, den här veckan har bara svischat förbi, tycks nyss ha kommit! Men så är det när man har kul! Har varit mormor på heltid till två små fantastiska pojkar som är fulla av liv och påhitt! Vi har varit mycke ute och stökat där det finns kuliga stenar att stoppa i mun och en massa andra saker som skall utforskat! Idag har vi varit på utflykt och där fanns massor med vitsippor! Jag som aldrig sett vitsippor!  Stickningen och bloggen har fått vila medan jag varit här! 


måndag 6 maj 2013

Äntligen en ny stickning!

Har nu börjat sticka av mjölkgarnet (ja jG stöder bönderna!) och vilket ljuvligt garn att sticka i det bara flyter över stickorna å så kul att sticka någonting annat!
Är nu på väg mot Umeå och såsmåningom ska jag på flygplatsen för min resa söderut!

lördag 4 maj 2013

Nu är dom klara!

 Tröjorna till tvillingarna är klara sänär som på knäppningen bak men tänkte vänta och prova innan jag gör den klar. Känns båddde som en stor lättnad men också en viss saknad. En väldigt behaglig och lättstickad stickning. Garns som glider lätt och små korta stickor, kan det bli bättre? Men jag var faktiskt ganska less detta mönster, har ju stickat och stickat om så det räcker! (garn med okänt namn och mönster ur en veckotidning)
Och inget nytt har jag ju haft att visa upp på bloggen kan ju inte visa tröjstickningen varje gång i månader!
 På måndag tar jag flyget till grabbarna, oj vad jag längtar!

Ha en trevlig helg!

onsdag 1 maj 2013

Nåt nytt!

Nu kunde jag inte hålla fingrarna i styr längre! Igår slank jag in på den nya garnaffären och köpte två nystan Vikings Pure milk. Så fantastiskt mjukt garn! Så nu har jag satt stixkorna i det, återkommer när det är nåt att visa!

söndag 28 april 2013

Så tråkigt!

Har börjat montera första tröjan nu, varför är det så tråkigt? Men nu är det bara en vecka kvar innan jag åker ner till tvillingarna och då ska dom vara klara! Jag längtar så jag tror jag dör! :) tänk vad stora de ska ha blivit sen jag såg dom sist och lärt sig gå har dom gjort! Nedräkningen har börjat!

fredag 26 april 2013

Ullens glädje och bedrövelse!

Vi börjar med bedrövelsen, nu åker mina orkideer ut, de har fått ullöss, sån ull gillas inte! Det kändes i hjärtat att kasta blommande orkideer!
Sen till ullens glädje, det har öppnat en garnaffär i samhället här! Tänk att ha en garnaffär att slinka in i vilken dag som helst! Det är lycka!
Ha en trevlig helg!

lördag 20 april 2013

Guldyra!

Ja här är det Guldyra sedan Skellefteå tagit SM-guld. Här var det nervösa timmar innan matchen började då jordfelsbrytaren bara slog ifrån innan jag hittade felet och strax innan matchen regnade det så parabolen la av men det lignade sig och vi fick se matchen. Nasse och Aya brydde sig föga och sov lugnt i soffan under tiden!
Det är dock en viss saknad nu när det är över, hockey är så bra att sticka till men snart börjar ju VM!

lördag 13 april 2013

Julen varar in till Påska!

Å påsken varar intill midsommar? Nej nu ska sista påskpyntet bort men det tar mig emot att lägga bort påskägget i plåt som jag fick på påskafton i försenad 50-årspresent. Det är så fint! Ja jag har blivit uppvaktad lite nu och då ända sen augusti, inte alls dumt, man kanske skulle fylla 50 en gång till?
Ikväll skulle vi gå på fest men förkylningen har slagit till så vi får vara hemma och hosta och snyta oss! Istället får vi se första finalmatchen mellan Skellefteå och Luleå, det blir spännande!
Ha en bra helg!

torsdag 11 april 2013

Tvillingtröjorna

Ja dessa har blivit som ett evighetsprojekt. Upptäckte ju när jag var överst på första ärman att jag stickade st 4 år istället för 18 månader. Stickade andra ärmen klart och la projektet åt sidan, köpte nytt garn och mönster och såg noga efter att jag stickade 18 månader. Ganska fort började jag se att det såg stort ut så jag började jämföra. Då var nya tröjan bredare än den st 4 år! Då var det det där med att kolla stickfastheten..... Det gör ni väl alltid? Alltså hade jag stickat en tröja som var 18 månader på bredden och fyra år på höjden! Vad göra, jo riva upp till raglanhoptagningen och en bit till så den blir lagomt lång i både liv och ärmar och sticka rGlandelarna en gång till. Nu är jag inne på tröja nummer två och lagomt less!

måndag 8 april 2013

Bloggpaus!

Det blev visst en bloggpaus här, har varken bloggat eller läst bloggar, vet egentligen inte varför..... Men nu är jag tillbaka och jag nöter på med samma projekt fortfarande, tvillingarnas tröjor.
Idag har jag för första gången i år suttit ute och stickat men våren känns långt borta, än har vi hur mycke snö som helst! Det här är utsikten från bron där jag sitter!

söndag 17 mars 2013

Så typiskt!

Det går inte riktigt min väg nu! När jag fastnade med tröjan som var stickad i st 4 år istället för 18 månader gav jag mig på sockatickning, ett säkert kort! Vägde första socken och garnet som var kvar skulle lätt räcka till tre till......... men inte då bara att inse, det blir bara tre sockar! Med melerat garn går det ju inte slänga in en rand med nåt annat. Det går inte riktigt min väg nu!

torsdag 7 mars 2013

Vilken dag!

Strålande sol på promenaden, nu skidskytte och stickning, ikväll syjunta, kan det bli bättre?

söndag 3 mars 2013

Staka staka sticka sticka!

Idag är det soffan, stickning, skidåkning som gäller! Jo jag har faktiskt kört ett gympapass så jag är inte helt förslappad bara nästan. Jag har lagt tröjatickningen på sidan som håller på att göra mig gråhårig och har istället tagit itu med sockbeställning.
Nu åter till zappandet mellan vasaloppet och inomhusEM. Ha en skön söndag!

tisdag 26 februari 2013

Stadsresa

Har idag varit till stan och letat garn! En hel affär full med garn och inget som passar det mönster jag tänkt så tillslut gav jag upp och började leta mönster och hittade ett så nu har jag garn och mönster till tröjor åt tvillingarna och den här gången ska det bli rätt storlek!
Det var faktiskt ren efter vägen, länge sen sist jag såg några!