lördag 3 oktober 2009

Frivoliteter

Mia ville jag skulle visa lite frivoliteter eller nupereller som det heter i Norge. Vilket härligt ord! Här är två snöflingor, en julkatt (morrhåren måste sträckas till) och en ängel. JAg brukar hänga lite sånt här i köksfönstret till jul. Jag öppnar fönstret och tejpar fast dem i sytrådarna på spröjsarna mellan rutorna. Tyvärr finns det inte så mycke om frivoliteter på svenska men på engelska finns massor! Om man googlar på tatting som det heter på engleska, prova att kombinera med ex snowflake eller blogg så ska ni se att ni hittar en hel del. Jag har svårt att läsa stickmönster på engelska men inga problem att läsa frivolitetsmönster. Sen är det ofta diagram på mönstren och de är ju "språkfria". Har även frivoliterat efter japanska diagram och japanska kan jag bara inte läsa!
Igår när jag kom på jobbet (alltid mycke kallare än här hemma där det var minus 1) var det 7 grader kallt! Nu märks det att hösten är ganska långt liden. Det är också första dagen på min lilla ledighet och vad händer! Jo förkylningen kom som ett brev på posten, jag som skulle hinna så mycke! Snörvel säger jag!

6 kommentarer:

Rosenvante sa...

Jag såg en bok eller om det var flera på Tradera om Frivoliteter. De kanske ligger kvar ännu om du har tur. Kolla under böcker, handarbete för det var där jag såg det och jag tänkte på dig då, synd att jag inte visste att du ville ha böcker för då hade jag hojtat direkt.

Mia stickar sa...

Tack snälla Rosenvanten för omtanken! Själv har jag en del böcker och mycke mönster, jag tänkte på de som börjat med frivoliteter nu!

fale artut sa...

Men de var himla fina! Men det ser väldigt pillrigt ut!

Sunna sa...

Jättefina och passa på att se förkylningen som ett tecken på att du kan hålla dig i stillhet och pyssla massor

garnsamlare sa...

Vad kul med fler som bloggar och slår frivoliteter. Dock blir det mest stickning för min del. Är du med i frivolitetsföreningen, om inte så finns det länk på min sida.

Mia sa...

Ohhh!!! Så fina grejor du kan laga av nupperellerna. Till och med katter! Nu blev jag verkligen sugen på att försöka igen, en sån liten stjärna skulle jag nog kanske klara ( efter många timmars gråt och tandagnista).. ska ta och google lite på engelska också som du föreslår. Frivolitetsförening låter väl spännande, inte sant. Tack för att du viste mig dina arbeten, jag är imponerad :)