torsdag 29 juli 2010

Nu cyklar jag igen!

Igår blev det ingen cykeltur min förkylning tog ut sin rätt men idag har jag cyklat. Dock cyklade jag inte så långt och inget spännande cykla jag förbi men här har en traktor varit duktig och lagt sina ägg i två rader och sedan en rad ovanpå. Tycker dom mest lägger dem huller om buller utspridda på åkern! :)
Men jag fick mig en naturupplevelse i köket igår. Jag höll på att få hjärtslag när jag öppnade pannskåpet och något kom utfarande i en himla fart! Jag fattade först inte vad det var.

En groda! Snabbt fram med en glasslåda ur skafferiet och fånga den i. Hundarna kom och var väldigt nyfikna så jag var rädd att nån skulle få för sig och ta den.

Här har jag släppt ut den på gräsmattan! Den måste ha följt avloppsröret in och sedan vattenrören som går till diskmaskin som går genom pannskåpet, man kan få hjärtsnörpen för mindre!


Nu har det börjat gå ta de första morötterna men de är väldigt små! Det är en viss känsla att kunna gå ut och plocka egna grönsaker. Men jag har inte odlat gurkan själv utan den har jag fått av en kompis som odlar i växthus!

5 kommentarer:

Mia sa...

Oj! Jag tror dig att du hoppade till, jag som hoppade av en i trädgården anar inte hur det känns att hitta en i ett köksskåp, så otroligt. Grodor är härliga djur, men en liten förvarning hade inte skadat..Gott du tog hand om den, grodor är lyckodjur har jag hört..
Egna grönsaker, vilken njutelse, dom ser i tillägg riktig goda ut. Testade en morot här, får nog stå några veckor till, dom var fortfarande mest vita..

Lillemor i Hummelsta sa...

Åh jisses, tur att det inte var en råtta, fast det kanske är en klen tröst när man svimmat. Den var söt iallafall, men dylika djur är finast i sitt naturliga element, inte tusan vill man ha skogens fauna i köksskåpen.

Metta sa...

Ja, man kan verkligen bli skrämd för mindre än en groda. Hoppas det var en lyckogroda som kanske för tur med sig.

Egna morötter och gurka från grannens växthus ser riktigt frestande och gott ut.

Maria sa...

Tack snälla du! Härligt att du jar kryat på dig! Jag hoppas att jag kommer att trivas med nya jobbet och Norge. Lycka till på dina fortsatta cykelturer! :)

Helena sa...

Vad duktig du är med cyklandet. Traktorägg som ligger fint i hög tycker jag om. Har sett gröna ägg, och miniägg.
Grodägg hade jag i en skål i barndomen. Helt till dom började hoppa ut...