söndag 14 november 2010

Ufo vecka 45!


Ja nu är koftan hopsydd och verkar passa bra! Tack Maria som började med vackans UFO! Utan det projektet hade denna kofta fortfarande legat omonterat! Nu fattas dock knappar så det blir ingen riktig visning föränn jag köpt och sytt fast knapparna.
Är hemma från jobbet på timmar, har hunnit göra en farsdagstårta som ska avnjutas innan jag åker tillbaka, väldigt lite stickning idag!
Får väl gratulera pappa i sin himmel, det är både farsdag och hans födelsedag!

lördag 13 november 2010

Scrapbooking

Idag har det varit scrapbookingdag på byastugan och nu är jag alldeles slut i huvudet! Då man inte kan med alla stansar, stämplar, skuggsvampar och allt vad det är och dessutom har dålig fantasi så kräver det en hel del av ens stackars lilla hjärna. Nu fanns ett helt bord med kort att hämta inspiration från och tur var väl det! Kul var det och tre kort blev det!

fredag 12 november 2010

Regler är till för att brytas!

Åtminstone mina egna.... Hade bestämt mig för att inte börja på nått nytt förän jag fått undan lite stickningar via UFO-projektet. Gick det bra att följa den regeln? Nejdå, med ett mönster från BiZen och garn från min och Anjas färgning som skrikit åt mig nog länge gick det inte att motstå! Har provat och stickat men inget blev bra, i bakhuvudet fanns hela tiden BiZens fina sjal (kolla här!) så dög inget jag gjorde men den underbara vänliga Bizen skrev ner mönstret och skickade till mig!
Och när så i förrgår jag fick en snilleblixt, jag som är så dålig på att ta mig för och hälsa på folk och bjuda hem folk skulle ta mig i kragen, jag skulle ha stickcafe! Sagt och gjort och med inte så stora förhoppningar med så kort varsel att så många skulle kunna komma en vardag men två för dagen lediga vänner kom (bla Mmatilda), vi drack kaffe stickade och hade kul! Och jag fick smakråd, hålvarvet försvann som mot det melerade garnet så vännen M föreslog att lägga det mitt i det helblå och så fick det bli! Jag fick ju också se Mmatildas fina sjal med "ringar" som hon nu virkade kanten på. Jag hade lovat henne att få virka fast det var ett stickcafe! :)

torsdag 11 november 2010

En award!


Jag har fått en award från Rosenvante, tackar så innerligt! Med awarden hör att berätta tre saker som ligger en vamrt om hjärtat och jag gör som Rosenvante, jag gör det itne enkelt för mig och säger familjen och husdjuren för det är ju det som ligger allra närmas utan några andra saker som ligger en varmt om hjärtat och man är tacksam över!
Kroppen!
Att alla mina kroppsdelar fungerar så att jag bla kan handarbeta som ger min själ så mycket avkoppling och stimulans!
Mina vänner!
Mina vänner både här i "verkligheten" och alla mina bloggvänner ute i "cyberrymden"! Vad vore världen utan er?
Min säng!
Jag har en varm och skön säng som jag älskar att krypa ner i på kvällen och ligga kvar i en stund och mysa i på morgonen, gärna med en kopp kaffe!
Jag skickar awarden vidare till
Naturligtvis tillbaka till goa Rosenvante, en kär bloggvän som jag tyvärr aldrig har träffat!
Mmatilda, min vän som nu även finns i bloggvärlden!
Och sist men inte minst BiZen som varit så snäll som skrivit ner sitt mönster till mig!
(mer om det kommer imorgon!)

onsdag 10 november 2010

Provstickat i snöstorm!

Ja, inte riktigt. Snöstormen är ute och provstickningen är inne. Jag är kompledig idag och det känns otroligt skönt! Så nu har min man fått agera nystvinda till den lilla lilla härvan och det blev ett litet litet nystan garn som nog fortfarande kan kallas variabeltvinnat. Men bara något, det är stor skillnad mot första försöket. Har stickat en liten bit också, det blir ganska kompakt, skulle nog haft grövre stickor än 4:an! Man ser också tydligt när ullen är tvåfärgad variationerna i tvinningen. Fårtså om jag blev så mycke bättre varje gång jag provade! :) Jag är nöjd med mitt andra försök iallafall!
Så här såg mitt sovrumsfönster ut imorse. Snöstormen har kommit hit och det har blivit milt ute, bara nån grad.

tisdag 9 november 2010

Tvättat och hängt!

Jag får tacka alla som lagt ner tid och energi och berättat om olika sätt att tvätta spunnen ull. Jag valde att tvätta enligt Fale Artuts råd som kom per mail. I ljummer vatten i ulltvättmedel och låta tiden göra jobbet. Jag spann inte en stund till som Fale medan det låg i blöt utan strök tvätten.
Sedan har jag sköljt ur, sträckt det för att få ut alla knörvlar och hängt det med tyngd. Gissa om nyfikenheten är stor hur det ska se ut som torrt!
Vad det ska bli har jag ingen aning om, jag vet ju inte ens om det går sticka med! Men det syns redan att det är ett snäpp bättre än mitt förra försök. Tyvärr ingen spinntid idag, ska iväg på personalmöte, motorvärmaren sitter i, lite mildare idag. Igår var det minus 14 när jag for hem från jobbet.

måndag 8 november 2010

Spunnet och veckans UFO.

Jag fick ju hjälp av vännen L att spinna så nu har jag åstadkommit en liten härva som faktiskt ser bättre ut än mitt första försök. Men den är ju otvättad och onystan så jag ropar inte hej än. Så min fråga, hur ska man tvätta det nyspunna, växla mellan kallt och varmt, gnugga härvan osv. Mottager tacksamt tips!

Veckans UFO blir att montera en kofta som väl ha legat ett år. Varför ska det vara så trist att sy ihop? Eller är det lite oroligt att sy ihop och se att storleken inte passar.... jag har svårt att komma mig för men nu ska jag! Tråkigt är det iall fall men jag tjuvstartade lite på juntan igår där jag hade trevligt sällskap och sen får jag väl lösa det med lite gott och en talbok i mobilen!

söndag 7 november 2010

Ufo vecka 44 och en promenad

Pompe fick inte följa med på jakten idag. Han behöver tid får återhämtning efter förra veckans äventyr så han fick följa mig på promenad istället. Han har börjat lägga på sig men är fortfarande mager.

Det är lite vinter i luften, lite pudersnö som även fastnat på tallarna. Tänk dom här tallarna har jag varit med att plantera, oj vad dom har vuxit!

Blogger har vänt på bilden. Veckans UFO är klart. Sockar i Opals Harry Potter på stickor 2,5.

Ikväll är det junta, jag har fikat, ska bli kul!

lördag 6 november 2010

Vilken dag!

Jag har varit hos vännen L idag och hon har övat mig i att spinna! Först en hög ull som ska dras ut till tunna stråk......

Sen är det att sätta fart på sländan mot benet......

låta den snurra och sakta släppa efter ullen och låta den tvinnas, lägg märke till min väldigt framåtlutande stil...... :)

och till sist nysta upp det man spunnit på sländan.

En något mindre ullhög på golvet och några meter på sländan. Kul var det och så rogivande där vi satt och spann och pratade och pratade och spann och vips hade det gått flera timmar..... nu tror jag jag iallafall har fått lite snits på det men jag ska spinna mer innan jag tar det av sländan och ser hur det blev men jag känner redan nu att det är klart bättre än mitt första försök!
Och för er som inte var med, ni missade årets godaste kladdkaka med chokladbitar och polkagriskross i! Tack L för en underbar dag!

fredag 5 november 2010

Konsten att känna sig dum!

Igår var det syjunta, trött och trött slöstickade jag mest på en babyfilt men utöver mina UFO-objekt stickar jag en hel del på min svarta kofta, av mig kallad froggkoftan. Gissa om jag froggat mycket? Den är svart och ett antal gånger har jag vänt mönstret och fått mönstret på avigsidan, sticka i svart är inte alltid lyckat.
En av de andra juntakompisarna sitter och virkar på en väska, nåt liknande har jag sett på nätet säger jag, och pratar vidare om den bloggen och avigvirkningen vi pratat om som jag också sett på den bloggen........det tar ganska länge innan kronan ramlar ner, kände inte ens igen monstret jag virkat till henne! Tala om att känna sig dum! Får väl skylla på att jag jobbat mycke och varit väldigt trött, varit runt på bloggar i alla hast...... Mmatilda som lagt några komentarer på min blogg är alltså min juntakompis och vän sen drygt 20 år tillbaka! Men jag kunde raskt konstatera att hon är den andra bloggaren jag träffat IRL! Välkommen in i bloggvärlden Mmatilda!

onsdag 3 november 2010

Afghanistan


Jag köpte ju nallar billigt på loppis och skickade med N till Afghanistan, han är där i FN-tjänst. Idag har jag fått bilder, här är några barn som fått nallar. Kul att se att det kommit fram! Tack N för hjälpen!

tisdag 2 november 2010

Förslagen strömmar in!

Först fick jag förslag av Mary-Ann, hon hade pudelgarn över så jag skulle kunna sticka en päls åt honom så han blir en pudel sen fick jag ett tips från Mmatilda att knyppla en spets. :) Hon har en spets som aldrig har rymt hemifrån! Jag får fundera på saken..... i värsta fall får jag väl börja på nåt och sen göra ett UFO av han som blir liggande i garderoben! Jag vill aldrig mer vara med om att han är försvunnen! Jag tackar och ler stort för för alla tips och förslag!
(bilden är en gammal en från i somras)

måndag 1 november 2010

Ufo vecka 44

Veckans UFO är ett par sockar som legat i flera år pga att de blev alldeles för stora till mig på bredden så det blev bara en sock. Men nu har jag rivit upp hoptagningen i tån och stickat på dem till en herrsock. Garnet är Opals Harry Potter.
Får tacka för alla tips runt Pompes försvinnande. GPS-Sändare finns men den satt just då på Klinga. Jag fick tips om ett pudelgarn, om jag stickar en ny päls åt honom i pudelgarn, blir han en pudel då? :) Det tipset tackar jag innerligt för!
Jag ska nu jobba den sjätte av mina sju arbetsdagar på raken. Känns som jag hinner inget annat än att jobba så jag har varit dålig på att kommentera på bloggar osv. Men snart får jag tillbaka lite ledighet!

söndag 31 oktober 2010

Inatt har jag sovit gott!

Trångt och varmt i sängen, men vad gör väl det? Pompe, mager och eländig har snusat och sovit och jag likaså! När men har en hund borta undrar man varför man har hund och utsätter sig för sånt? Mannen och de andra hundarna har farit och jaga medan Pompe vilar ut här hemma hos mig!

Vintertid idag, inte illa! Börjar klockan 12 men oj vilken lång förmiddag det blir!

Veckans UFO är ju spetsen till brölopssjalen och jag har hunnit nästan halva, inte illa utan det här UFO-projektet skulle den bara ha legat. Ska försöka få dit lite uddar till sen så nästa gång den är veckans UFO ska den bli klar!

lördag 30 oktober 2010

Man ska inte ha hund!

Man ska inte ha hund, iallafall inte en jakthund och absolut inte en som försvinner i skogen! Mattes nerver klarar inte det! Pompe försvann under jakten förra söndagen och sen hade ingen sett honom. Jag hade gett upp om att få se honom igen! Men så imorse dök han upp i grannbyn, ett antal kilo lättare efter en vecka i skogen. Han ser för bedrövlig ut så bilden blir en gammal från det han var liten valp. Funderar starkt på att bygga om honom till en liten räddhågsen pudel som inte törs gå ner från bron utan sällskap, men jag vet inte hur man gör, kanske kan googla på det? Inatt ska jag sova gott med Pompe i sängen och behöver inte fundera när regnet smattrar på om han är blöt och fryser!