söndag 11 juli 2010

Å vad gör Morgan idag då?

Han försöker prata förstånd med Aya! Först lite vänskapligt sådär......

Sedan öga mot öga om vikten av att använda hundbajspåsar! Aya hävdar bestämt att det bara är för hundar i stan, på landet bajsar man vars man vill medan Morgan pratar om hur det känns att råka sätta en nalletass i hundbajset..... Vi får väl se hur diskussionen slutar...



fredag 9 juli 2010

African flower

Jag virkar vidare på mina African flower. Det är en helt klart rolig virkning. Varven är olika och man byter färger.
Blommorna ser så där somriga ut så jag vill ha duken klar innan sommaren är slut!

Och det är en perfekt virkning för dagar i solen! Men lämnar man solstolen så finns andra som vill ha den!

onsdag 7 juli 2010

En Award och bloggtips!

Jag tackar allra ödmjukast, jag har fått en Award av Magganmagi! Det är nåt visst med att få Awarder......
Eftersom jag redan avslöjat så mycket om mig själv så det finns inget av intresse kvar! Den här gången väljer jag att skicka Awarden vidare till Alla mina bloggläsare Utan er vore det inte värt att blogga och Tack för alla goa fantastiska komentarer! Men jag tänkte tipsa er om en blogg som en god vän till mig har. Kika in och titta på hennes fina Bonsaier, gissa om jag är avundsjuk på hennes blick för att forma dessa konstverk och hennes tålamod! Annas bonsaiarium

tisdag 6 juli 2010

Färdiga sockar!

Mina nyss färdiga sockar gick ut och kände på gräset. De tyckte det var lite stickigt och alldeles för varmt så de kröp ner i byrålådan för att invänta hösten!

Varmt är det så det förslår. Klipper sista biten på gräsmatten men suck och pust! Måste nog ta en sval dusch innan jag går ut och fortsätter!

måndag 5 juli 2010

Award och utlottning

Jag har fått en Award av Poppylinda! Sömnadskonstens mästare! Så hedrad jag känner mig! Jag tackar så innerligt! Till Awarden hör att berätta 7 intressanta saker om mig själv. JAg har ju nyss avslöjat fem och jag tror rent av att nått av de avslöjandena var gammalt när jag tänker efter. Men kanske det finns nåt mer, en sak snor jag rakt av från Poppylinda, stämmer urbra på mig:

Är stökig av mig men är väldigt organiserad inne i huvudet och har koll var jag har alla saker. Dvs, jag städar men stökar ner lika snabbt efteråt.

Jag och min man har varit tillsammans i över 30 år!

Min familj är mitt allt och där ingår mina två flickor som är de mest underbara man kan tänka sig! (Sedan har de varsin jättego kille!)

Min första symaskin ärvde jag av mormor. En gammal grön Huskvarna. Idag har jag väldigt ont av att jag bytte in den!

Har väldigt dåligt bildminne. Har lite svårt att känna igen folk jag bara träffat som hastigast vilket kan vara väldigt pinsamt.

Jag gillar blått och vinrött!

Det blev fem men jag nöjer mig där kommer inte på nåt mer. Sen ska man skicka den vidare till sju andra bloggare





Sen så har Poppylinda en utlottning på sin blogg! Dit hittar du här!

söndag 4 juli 2010

Mormorsrutor

Jag har börjat virka mormorsrutor igen. Det har legat nere ett tag men nu ska den bli klar. Jag både virkar fler och syr ihop nu.
Ute är det tryckande varmt. Jag är inne och "vilar värmen" en stund. Ska ställa mig i en sval dusch innan jag går ut och fortsätter klippa gräset. Nävan på bilden har jag inget namn på men nu blommar den med ett hav av blåa stora blommor, den är så vacker!

lördag 3 juli 2010

Tack!

Tack för alla snälla goa kommentarer! Jag tror inte Molly led, kroppen blev lite ostyrig men go och glad in i det sista, viftade på svansen och ville bli kliad! Hon höll på att ha en hel del problem med sina leder så det var nog bäst som skedde. Hon springer nog runt med Alfa och busar nu som i sin glans dagar!

Är det nån som vet vart man kan få tag på dessa böcker?

De är lånade från biblioteket men skulle vilja ha egna! Vännen A var här igår och vi tittade på stickmönster, tekniker och strukturer. Alla tips mottages tacksamt!

torsdag 1 juli 2010

En award till mig!


Tack snälla goa Fale Artut för denna Award och dina snälla ord om mig!

Till den hör att säga fem saker om mig själv som inte är så kända

Åskan
Jag är väldigt rädd för åskan och inatt gick den hårt. Som minst räkna jag till två mellan blixten och smällen och då fräste det i kontakterna!

Eriksson
Jag hette Eriksson som ogift. Jag tror nog att jag är släkt med Gustav Vasa han hette ju också Eriksson :)

Skostorlek
Jag har 39 på skorna men står trots det inte så stadigt på backen. Jag är ganska flasut!

Dataspelsnörd
Jag fastnar lätt i nåt dataspel och då kan jag spela det nästan maniskt tusen gånger eller så. Inga sånadär avancerade spel utan enkla pling-plongspel som inte kräver så stor tankeverksamhet

Sylt
Jag tycker inte om sylt. Speciellt lingonsylt! Den enda sylt jag äter är hjortronsylt till våffler och fläskpannkaka, till plättar är det smör och socker som gäller!

Det var fem saker om mig och nu till de fem som jag skickar Awarden till.

Rosenvante
Min goa bloggvän ute på Gotland!

Poppylinda
Som har inspirerat mig att sy och lärt mig en massa med sin mönster och beskrivningar!

Calloweena
Som inspirerade mig med sin bröllopssjal och hjälpt mig att få tag i mönstret på den!

Anja
Som försöker lära mig spinna!

Alla
Som lämnar kommentarer hos mig, kommentarerna betyder så mycket!




onsdag 30 juni 2010

Inspiration!

Visst blev jag inspirerad när jag sorterade upp mina garner! Jag hittade tre nystan Nagano från ett garn och te-byte som jag tänkte skulle bli mönsterstickade vantar. Hittade ett mönster på Barbros sida som jag började på. Jag förstod dock inte hur man skulle sticka tummen så det blir en vanlig klassisk tumme. Jag är ingen hejare på mönsterstickning så det blir inte riktigt sådär jämt men nån stans ska man börja....
Vädret idag som är väldigt varmt inspirerar dock inte till nån vantstickning. Ikväll ska jag och titta på en trädgård. Det är Trädgårdssällskapets dag eller nåt sånt.

måndag 28 juni 2010

Nu är det sommar nu är det sol!

Nu är det sommar ute! Aya myser i skuggan under äpperträdet.

Det här är en bregsklint, jag gillar de egendomliga blommorna men den blommar allt för fort över!

När jag var barn hade inte mamma just några rabatter men en kompis mamma hon hade! Jag minns hur vackert jag tyckte silverarv var.

Och sedan hennes tvåfärgade petunior var jag djupt imponerad av. Tänk vad man minns, jag var kanske 8-10 år. Ibland kunde vi få plocka en bukett i hennes rabatter, vilken lycka!

Det här är en näva som växer i en rabatt jag gett upp! Just som jag skulle fota landade det en fluga! Tänk att den här nävan är ett "ogräs" som ska rensas bort, det är ju ett vanligt midsommarblomster. Sån skillnad det kan vara på blommor, det är inte näva som näva, denna är vildväxande här.


Och detta mina vänner är en jordgubbsblomma, längre har inte jordgubbarna kommit här uppe!
Känns trist att lämna solen nu och fara och jobba. Tre veckor kvar till semestern!

söndag 27 juni 2010

En härlig helg!

Så har alla vänt hem till sitt och vi är bara två igen. Men vi har haft det mysigt med födelsedagsfirande och god mat !
Så här lagomt till midsommarhelgen har jag sytt min höstlövsnessesär klar, återigen efter Poppylindas mönster men denna gång fodrad. Att fodra en liten väska med dragkedja lärde jag mig också från hennes mönster till en liten sminkbag.
Känner ju hur stolt jag blir, lilla jag, inte särskilt vän med symaskinen klarar detta! (mest tack vare Poppylinda) Den är alldeles lagom att förvara min virkning African flower i. Återigen med en hank så jag kan bära med mig den ut och sen ha den upphängd när jag inte virkar, mycke praktiskt!
Vädret idag är strålande sol men vindarna som blåser känns som om dom kom raka vägen från nordpolen! Ha en fortsatt härlig söndag!

lördag 26 juni 2010

Grattis!

Min dotter S fyller 24 år idag!
Ett stort grattis och massor med kramar!

torsdag 24 juni 2010

Har inga fina bilder!

Tänkte bara önska alla en trevlig midsommar men gården ligger i skugga nu så inga fina bilder går det ta och jag har bara jobbat så jag har inte varit hemma och hunnit fota nåt. Så en gammal Pompe-bild får duga. (Han har ni väl aldrig sett här på bloggen förut?) Så ha en

TREVLIG MIDSOMMAR!

onsdag 23 juni 2010

Fint besök och Pompe blev så trött!

På grund av min magsjuka som kom ju inte flickorna hem helgen som var men igår kom A med sin N. A bor ju söderut så hon har ju inte träffat Pompe förut. Hon och N började kasta boll med Pompe.

Sen började det vara två bollar i farten och då blev Pompe vinnögd!

Efter det kom fotbollen fram. Kan ju inte påstå att han hade nån vidare teknik. Han ska få börja träna i guppen Valpar med alldeles för långa och ostyriga ben! Vem vet han kanske blir fotbollsproffs en vacker dag!

Men sen blev Pompe trött!

Själv sitter jag och klappar garn idag. Vitt mohairgarn så mjukt och fint! Det vann jag i Hon som stickars utlottning. Känner mig lyckligt lottad! Tack å tack!

tisdag 22 juni 2010

Tack!

Tack för alla snälla kommentarer om mina African flower! Jag glömde ju att länka till mönstret! Det har jag hittat hos Min inspiration!
Idag är det årets längsta dag. Här tar det ganska lång tid innan vi märker att det har vänt eftersom vi har ljust dygnet runt nu. Det är underbart! Men faktiskt är det ganska mysigt sen i augusti när det börjar att skymma på kvällen att få tända lite lampor och mysa!