tisdag 1 juni 2010

Babyfilt

Jag har stickat ännu en babyfilt som jag ska skicka till stickhjälpen. Den här gången i Järbos Big Verona. Samma enkla mönster 5 räta och 5 aviga i sex varv och sen 5 aviga 5 räta. Stickor nummer 6.

Ute är det strålande sol men det är tyvärr inte så varmt i luften och det drar lite kallt men vad gör det, bara solen skiner!

söndag 30 maj 2010

Innovativ tårta!

Jag blev lite överraskad när jag kom hem på timmar från jobbet. På diskbänken stod en nybakad sockerkaka och hallon var framtagna ur frysen. Han kom hem strax efter mig och swichade ihop en tårta. Till mig på morsdag! Jag har dock aldrig sett nån liknande tårta men den var god vill jag lova! Morsdagshälsningar från flickorna per telefon och sen på väg hem från jobbet igårkväll hade ett dolt nummer ringt och ett röstmeddelande. Det var svärsonen i Afghanistan med en morsdagshälsning! Det blev en bra morsdag trots att det var jobbardag. Enda besvikelsen var att dotter S tänkte komma hem men jag jobbade ju....

Ute lyser solen och det är varmt, fram med dammsugaren sen ska ut och njutas innan jag far på jobbet!

lördag 29 maj 2010

Ny sjal på G!

Nu är ena härvan nystad och stickorna är lediga! En ny sjal på G! Det riktigt kliar i fingrarna men jag har jobbarhelg och lite tid men på tisdag är jag ledig så då kör jag igång.

Ute regnar det så man behöver inte ha ont av vädret ialla fall när man jobbar. Snälla Carla berättade att det nog är bladlöss som suger björksav och mycke riktigt när jag gick ut och kollade björken som står lite ovanför så är den full i löss! De hade nog blåst ner i min balja för det blåste ganska hårt den dagen! Så mina plantor får nog vara i fred, känns tryggt!

Ha en trevlig helg allihop!

fredag 28 maj 2010

Invasion!

Igår när jag följde dottern på tur såg jag så fina blommor planterade i en hink skulle passa ypperligt på min bro. Min man har som bortrationaliserat morsdag eftersom det är mitt i "voranna" så jag köpte min morsdagsblomma själv! Den var inte så lätt att fota eftersom det blåste ganska hårt,
men så här ser solrosen ut uppifrån. Sen skulle jag fylla på jord i min stora balja där jag sen ska sätta ut plantor (än är inte frostrisken över på långa vägar).
Men oj oj hur den såg ut!
Alldeles full i bladlöss fast där inga plantor finns att kalasa på!

Det bara kräla av dom. Tappade lite sugen, kommer det att vara lönt att sätta ut några plantor när det är fullt med sånna bestar som bara väntar på att få kalasa på dom? Hoppas att solrosen och den lilla rosen i hinken jag köpte får vara i fred!

torsdag 27 maj 2010

Mera syövningar!

Nästa syprojekt var ett stickfodral. Hade ett som jag studerade hur det var gjort men jag lyckades iallafall klippa fel! Men vad gör det när man övar på gamla gardiner?
Sen var det att sortera i sticknålar. En del är det 6 av en del är det fyra av...... Kastade faktiskt några som hade hack i sig som bara hakar fast när man stickar.
Sen är det bara att rulla ihop! Följde dottern till Robertsfors idag och där fick jag tag på sytråd och en knapp till nästa projekt! Har fått lite blodad tand att sy nu faktiskt! Fler stickfodral ska det också bli framöver, måste ju ha ett till de stora stickorna och knitpro-stickorna och virknålarna och........

Ikväll har vi personalmiddag, ska på ett nyöppnat ställe så det blir spännande och gott hoppas jag! Finns det nåt bättre än att få gå ut och äta, gå till dukat bord och slippa diska sen?

onsdag 26 maj 2010

Brummelibrum.........

Fick rapport idag av en jobbarkompis att hennes man såg en björn nedanför vårat hus inatt! Och det var ingen sån här liten nalle som sitter och väntar på att blåbären skall börja växa! Hu, jag vill inte ha björn här, nu är det slut om att gå på skogspromenader!

Imorse började S sambo N sin resa mot Afganistan. Det känns inge kul, det är lite osäkert där! Med sig hade han iallafall en hel påse med nallar till barnen där. Jag hade plockat ut ett gäng på ICA när de körde sin kampanj att man fick ett gosedjur för en rabattcheck och några köpte jag ju på loppis.

måndag 24 maj 2010

Blockad och klar!

Den blev tillräckligt stor iallafall min sommarsjal, den kändes liten före blockningen. Den är stickad i ett bomullsblandgarn som jag haft liggandes sen urminnes tider.

Min klädsel iövrigt är väl kanske inte riktigt den man bär sjal till! Jag har ett nytt sjalmönster men stickorna är upptagna så nu får jag sticka för tu och sju så jag får börja med den nya! Det riktigt kliar i fingrarna!

Idag ska jag till Skellefteå och hälsa på S och N och se deras nya lägenhet. (Det är dotter S som fotat) Sen blir det lite shopping också! Vädret idag är grått och kulet så det behöver man inte ha ont av!

Fiffel och Tråd

Fiffel och tråd firar tusen besökare och lottar ut fina garnet och annat. Utlottningen hittar du

HÄR!

söndag 23 maj 2010

Inte bara vi som haft besök!

Nej det är inte bara vi som haft besök. Aya fick besök ute på gräsmattan av en nyfiken liten gris som var ute på upptäcksfärd. Hon vet inte riktigt vad hon ska tycka om saken......
Vi har haft besök av dotter S och hennes N. Alltid lika kul! Vi grillade igår kväll och hade det mysigt. (Det är hon som fotat.)
Igår var det inte riktigt så varmt men det var nästan skönt. Man vill ju inte vara inne när solen skiner fast igår kunde jag vara inne med gott samvete och städa bort lite och satt en stund vid symaskinen. Jag har sytt en liten "väska" eller vad jag ska kalla det. Jag byter ju väska stup i kvarten och då ska alla nödvändiga grejer flyttas över som kam, alvedon, lypsyl, pappersnäsdukarna mfl saker och alltid glömmer man just det man skulle ha behövt! Men nu behöver jag bara flytta över den där. Den är sydd enligt Popylindas mönster som finns här. Jag skulle aldrig ha klarat att sy en sån utan henne sbeskrivning. Den är fodrad och med en liten ögla om man ska hänga upp den men jag sydde inte nån ficka på den. Jag har ju glömt det mesta vad det gäller sömnad och sömmarna mot dragkedjan blev inte riktigt raka men...... jag är riktigt stolt över mig själv! Tyget är från stuvbiten jag hittade på loppis och dragkedjan ur mina gömmor. Mitt andra syprojekt kommer en annan dag här på bloggen och Fale Artut gissade alldeles rätt om vad det ska bli!

Tack Popylinda för beskrivningen!

lördag 22 maj 2010

Symaskinen fortsätter att arbeta!

Jag fortsätter att sy jag som inte sytt på så många år men det finns ju så mycke kul ute på nätet. Men oj vad jag får tänka, så mycke man har glömt, håller jag på att vara gammal eller? Men så länge man klipper fel i gamla gardiner må det vara!
Jag blev anförtrodd stora dotterns passionsblomma när hon flyttade till Norge. I vinter har den sett väldigt risig ut och hon sa nåt om att jag skötte den dåligt :)........... Men nu är den grön och fin och blommar här med sin tredje blomma. De är verkligen konstverk de här blommorna!

torsdag 20 maj 2010

Sommar och sammarsjal

Nu är det sommar ute vill jag lova! Har varit ute nästan hela dagen men till slut orkade jag inte med värmen. Vi bor lite inne i skogen så det blåser ingenting. Man blir lite orolig att vi har sommar nu och sen blir det ingen mer sommar i sommar!
Min vita sommarsjal i en bomullsblandning är nu klar och blockad. Lite orolig att den blev liten men får se när den är blockad. Jag har garn kvar så jag kan sticka på den några varv till om jag vill.
Mönstret är samma gamla vanliga från Carinas garn i Göteborg. Men nu har jag ett nytt mönster på gång......

Molly hälsar och tackar för all uppmuntran och alla tips. Hon ska försöka härda ut ett tag till, han är ju ganska söt när han sover!

onsdag 19 maj 2010

Hålla där ute!

Ser ni Pompe! Han anfaller bakifrån!

Matte är borta och jag har tjuvlånat datorn (säg inget till matte snälla!) och sätter nu mitt hopp till internet!

Han biter och sliter där han kommer åt.

Det är ett under att mina öron sitter kvar!

Du där, skulle du kunna ta hand om denna odåga? HAN ÄR GRATIS! Jag skickar honom i ett paket med posten. Jag skulle kunna skicka med ett ben från förra sommaren som jag har nedgrävt som har legat och mognat under vintern som ersättning för att du tar hand om honom! (fast jag skulle vilja ha benet själv!) Maila mig på mollybehöverhjälp@hotmail.com

Hälsningar Molly

tisdag 18 maj 2010

Grodyngel

Igår när jag var ute och gick med hundarna gick vi förbi vattenhålet och nu var det fullt med grodyngleägg. Det är det varje år och det här vattenhålet torkar aldrig ut men de blir grodyngle och får eventuellt bakben men sen står det stilla tills det blir kallt och fryser, då försvinner de. De blir aldrig färdiga grodor. Det har varit så flera somrar nu. Mannen tror att det finns för lite mat i vattenhålet men vad äter grodyngel? Skulle vilja att de blev grodor allihop!

söndag 16 maj 2010

Åter till ämnet.......

....hur många stickningar behöver man? Jag har ju visat två stycken men sen spårat ur i andra skriverier! Här kommer fler stickningar men behöver! :) En pysselstickning, små delar, lite skapande......
En sjalstickning med enkelt mönster som funkar på jobbet och på syjuntan. Man kan prata och sticka samtidigt.....
Sen en måstehastickning. Ni vet när habegäret sätter in. En sådan är Sussilullkoftan. Nu har jag kommit till ärmarna!
Men fem stickningar är egenteligen lite mycke. Jag stickar lite här och lite där och det känns som om ingenting blir färdigt. Men nu anar jag slutet på en del.....
Sen en amigurumivirkning är ju också ett måste....... När det gäller handarbeten är inte alla måsten negativ! :)

lördag 15 maj 2010

För jag har varit på loppis....

Jag som aldrig brukar gå på loppis tog iallafall vägarna förbi ett på väg hem från jobbet. Jag skulle se om en nystvinda men någon sådan hittade jag inte men jag gjorde fynd! För 70 kr inhandlade jag 5 nallar som jag skall skicka med N till Afganistan att dela ut bland barnen där.

Sedan 3 stuvbitar. Vad det ska bli av dem är ännu inte bestämt.


Idag skiner solen och det är varmt vill jag lova! Slutade halv tolv och har sedan fått vara ute i solen, underbart!