fredag 30 november 2012

Solveigs vantar

 Nu är första vantarna klara ur boken. Gjorde lite annorlunda början och något mönster till tummarna fanns inte så det blev en hittepåvariant.
Det svarta garnet är Fame och det gröna ett turkiskt garn. Hoppas inte det filtarihop!
Nu är julgardinerna uppsatta, adventsstakarna har kommit fram och resten får vara till veckan. Nu är det jobbarhelg som väntar!
Ha en trevlig förstaadventshelg allihop!

onsdag 28 november 2012

Det blir nog vinter i år också!

Det har snöat! Säkert 1 cm! Det har blivit ljust och fint och det är inte lika nattsvart när man kör bil! Och kanske får jag lite julstämning när det är dags att ta fram adventsstaken och julstjärnan till helgen!
Tvillingarnas sockar är klara och skickade så nu slipper dom frysa om fötterna. Nu  är det mindre än en månad tills dom kommer hem! Längtar!

söndag 25 november 2012

En kul dag!

Det blev en sån dag man lever länge på! Bussresa till staden, besök på cafe där det bland annat bjöds på avec till kaffet. Lite shoping på stan innan middagen, därefter Mens night på Nordanå! En kul show där vi nog alla skrattade så vi kiknade! Till sist en vända på krogen innan bussen gick hem. Jag hade inte väntat mig detta eftersom jag avtackat mig men oj så kul det var!

fredag 23 november 2012

Ute på nätet igen!

Den här gången var det här hemma felet var! Det tog ett par dagar innan vi började leta eftersom vi trodde vägarbetarna varit i farten igen! Nu har jag lite bloggar att läsa men jag tror inte jag hinner ikväll, och imorgon ska jag bort. Har fått ett anonymt brev om att jag ska hämtas 10.30 och vara hemma vid 24.00. Spännande!

Nu har min vantstickning fått komma fram igen efter sockstickningen till de små. Jag har ju köpt två nya vantgarner som hägrar! Tyvärr finns inget mönster på tummen (alltså hur man ska sticka mönstret där) så jag får väl hittoppå nåt.Vädret är fortfarande väldigt milt och det regnar mest hela tiden så man användet inte så mycke vantar än.

Grisarna i förra inlägget är inga vildsvin, såna finns inte här utan det är våra alldeles egna jordfräsar! Hade det varit vildsvin hade jag inte vågat stå kvar och fotografera! Har faktsikt aldrig sett eller smakat vildsvin!

Ha nu en trevlig helg allihop!

måndag 19 november 2012

Vem är det som kommer?




E
Efter en jobbarhelg då man bara jobbar, äter sover är det skönt med en ledigdag. Satt vid köksbordet och läste bloggar när jag såg en självgående jordfräs passera köksfönstret. Jag hade inte beställt nån jordfräs! När jag gick till ett annat fönster såg jag att det var inte bara en utan tre stycken och en vvar i full färd med att luckra gräsmattan! Fick fara och hämta mannen från skogen som inte hörde mobilen för att få hjälp att ställa bort jordfräsarna!

fredag 16 november 2012

Frossardag!

Jag var till stan igår och det blev en riktig frossardag! Utnyttjade ett presentkort och fick ögonbrunen plockade och fransarna färgade och det var lite pengar kvar på presentkortet så jag frågade efter en bra mascara. Jag som brukar köpa nån på HM för 98 kr att ha till högtidliga tillfällen. När jag så skulle betala visade det sig att mascaran kostade 365kr så jag fick mitt livs dyraste mascara! Sen så behövde jag ett par nya örhängen och jag har flera gånger gott och tittat men inte hittat just dom som jag vill ha men igår! Resultat: 4 par örhängen och två halsband! Jag förbi Sarahs garn och vävnader och jag som har köpstop köpte bara tre nystan vantgarn för att kunna frossa vidare i Solveigs vantbok! Kanske lite ursäktad av att jag handlade för ett presentkort jag fick när jag fyllde år. Hungrig blir man av allt handlande så jag gick på Subway och glömt var alla dieter och jag tryckte en hel macka. Så gott! Sen blev det ett par BH:ar, en tunika........ ett bälte................en handväska...........
Ha en trevlig helg allihop! Själv åker jag snart för att påbörja arbetshelgen!

måndag 12 november 2012

Frånvarande

 Ja jag är lite frånvarande på nätet nu, Jag har börjat på min nya arbetsplats där allt är nytt! Det bara surrar i mitt huvud och så mycke energi för annat finns inte!
Men jag stickar småsockar till Elliot och Noel. Standardsockar med resår hela vägen på ovansidan i svart Fabel. Försöker ju sticka ur mitt garnlager men sticka i svart den här årstiden är ingen höjdare! Mina mönsterstickade vantar har hamnat på sidan för tvillingarna kommer ju i första hand! :)

Middagen idag blev en höjdare! Såg ett recept på Mias blogg som såg så gott ut! Tack Mia för receptet det var jättegott!

lördag 3 november 2012

Tänk att jag vann!

Ja tänk att jag vann Pysselfarmors utlottning! Den gamla bokenfrån 1947 var kul att titta i, finns bland annat en handstickad baddräkt, vore väl nåt att satsa på när syjuntan ska utomlands nästa år? Sen var det lösa modernare mönster där det finns en kortärmad kofta som såg intressant t. Tack Pysslefarmor!
Här har det börjat regna, ovanligt? Nej då! Pratade med en govän imorse som söter regnmätningen åt SMHI här i byn och vi konstaterade att det regnade nästan inte. För att vara denna höst får det klassas som fint väder. Det har regnat 160 mm under oktober och av oktobers 31 dagar har det regnat 25 dagar. De andra dagarna har mest varit gråa! Hu så trost höst vi haft! Men man får väl vara glad att vi inte har orkaner och jättevågor här!
Ha en fortsatt trevlig helg!

tisdag 30 oktober 2012

Trött!

5 Yemenvästar som legat färdiga ett tag är nu lämnade för vidare transport till Uganda i Afrika!

Jag är så trött, känns som om jag bara jobbar och är på möten. Mycke som skall göras klart innan avdelningen stängs ner. Idag har jag fått se ett schema och fått datum när jag ska flytta till annan avdelning, känns gruvsamt. Allt det här tar så mycke energi! Hoppas jag ska finna mig till rätta på nya stället och där ska jag vara fram till nyår sedan vet jag inte vart jag hamnar.
 Nu är det bara de enkla stickningarna jag stickar på orkar inte tänka. Ska sätta mig nu och se förra veckans Bonde söker fru. Det tror jag är den enda serien jag följer. Det är svårt att följa serier när man jobbar mycke kväll.

fredag 26 oktober 2012

Mera cykelstickning!

Min andra cykelstickning är klar och skickad ner till tvillingarna, denna gång en röd halsduk. Bilden la sig åt fel håll men jag har inte tid att trassla med den! Den vita som blev för kort har jag fått tillbaka och ska sticka längre.
Häromkvällen hade vi avdelningsfest! Jag som hade avtackat mig uppvaktningen blev väldigt överaskad av den uppvaktning jag fick med både en superfin orkide och blev bjuden på middagen! Det var lite sorgligt också. Kommunen har bestämt att stänga vår avdelning där jag jobbat i drygt tio år och vi har varit en fantastisk arbetsgrupp som trivts tillsammans. Idag ska jag och hälsa på på min nya arbetsplats. Känns lite pirrigt!

måndag 22 oktober 2012

Jag har blivit kulturell!

Jag har för första gången i mitt liv varit på opera och det var en positiv upplevelse! Jag hade sällskap av en jobbarkompis och vi hade en mycket trevlig kväll med god mat och bra föreställning. Vi såg Norrlandsoperans Elefantmannen.
Jag har fått frågan om mönstret på ponchon men vi har varit utan internet här så jag har inte kunnat svara tidigare! Det finns hos Gotlands spinneri, garnet heter töis och ponchon är på bilden tvåfärgad.

fredag 19 oktober 2012

Ponchon klar!

Nu är ponchon klar och använd några gånger. Oj vad jag trivs i den! Men jag måste blocka om den för jag var lat och blockade bara nederkanten och nu drar den snett. Hade tänkt fota den ute men det bara regnar och har så gjort i tre veckor nu, är riktigt less!
Jag har långledig helg och det känns riktigt bra! Ha en trevlig helg allihop!

måndag 15 oktober 2012

Minska garnlagret!

Fler än jag som har sånna tankar? Fast jag tror inte att jag har så väldigt stort garnlager, det är mest restgarner ur tidigare projekt och lite garn från sånt jag har froggat som inte blev bra. Jag köper nästan aldrig garn som jag inte vet vad jag ska sticka av. Vad jag letade var garn till vantar ur boken Solveigs vantar men tji fick jag, inget passande. Men det är bra att gå igenom och se vad man har då och då!
Jag knaprar mitt penicillin och nu är jag pigg som en lärka! :) Kändes surt att bli sjuk när jag har min lugnaste arbetsvecka men nu kan jag njuta av mina ledigdagar framöver!
Kan medela att i morse föll första snön!

lördag 13 oktober 2012

Sjuk igen!

Så var det dags igen. Men den här gången fick jag symtomer och hann få penicilin innan jag vart riktigt dålig. Urinvägsinfektioner är inte kul! Jag behöver inte ha ont av att sitta inne eftersom det fortfarande är grått och regnigt, Har belägrat soffan med talbok och en ny stickning ur boken Solveigs vantar,
Ha en trevlig helg!

onsdag 10 oktober 2012

Gnällig idag!

Jag brukar inte klaga så mycke på vädret annat än när det är riktigt kallt men nu är jag less detta regnande!

Ni kanske minns bilden på mitt prydnadsäppelträd?

 Tänkte ta en bild av det nu i höstskrud och alldeles fullt i äpplen nån dag med fint väder men den dagen kom aldrig så det blir en gråvädersbild!
Jag vill se solen någon dag!