Har idag varit till stan och letat garn! En hel affär full med garn och inget som passar det mönster jag tänkt så tillslut gav jag upp och började leta mönster och hittade ett så nu har jag garn och mönster till tröjor åt tvillingarna och den här gången ska det bli rätt storlek!
Det var faktiskt ren efter vägen, länge sen sist jag såg några!
tisdag 26 februari 2013
söndag 24 februari 2013
Gör om gör rätt!
Det är nog inte bara att jag har hjärnan borta utan det har dessutom gått troll i stickningen! När jag skulle ta ihop raglanärmen ser jag att jag stickat rutmönstret tvärtom, riv upp gör rätt!
Nu orkar jag iallafall sticka nån stund, jag är hemma och tittar på VM inte för att jag stickat nåt till chefen utan för att jag åkt dit på en förkylning! I början av veckan räckte orken bara till att ligga i soffan hela dagarna men nu har orken långsamt återvänt! Är less på att vara sjuk och gå miste om syjuntor och annat kul! Och till veckan ska jag vara på mitt gamla jobb och enligt min kära vän Karin är det visst. där jag glömt hjärnan! :) Nu kan det bara bli bättre!
Nu orkar jag iallafall sticka nån stund, jag är hemma och tittar på VM inte för att jag stickat nåt till chefen utan för att jag åkt dit på en förkylning! I början av veckan räckte orken bara till att ligga i soffan hela dagarna men nu har orken långsamt återvänt! Är less på att vara sjuk och gå miste om syjuntor och annat kul! Och till veckan ska jag vara på mitt gamla jobb och enligt min kära vän Karin är det visst. där jag glömt hjärnan! :) Nu kan det bara bli bättre!
fredag 22 februari 2013
Har någon sett min hjärna?
Alltså en valnötsstor grej som försvann där i början på januari? Hittelön utlovas! Alltså jag började på en tröja till tvillingarna, storlek 18 månader tyckte jag skulle vara lämpligt. Jodå jag har funderat om den kanske blir lite stor men..... Jag har stickat vidare och igår när jag skulle göra sista avmaskningen på första ärmen stog det nåt om bara på st 3 och 4 år...... hm... jag stickar ju 18 månader , största storleken.... alltså stickar jag storlek 4 år! Men till mitt försvar kan jag säga att en 4-åring kan inte ha den här tröjan! Får sticka den klar de växer ju i den! Tur man inte har legitimation som stickare, då skulle jag ju raskt ha förlorat den nu!
onsdag 20 februari 2013
Hur man gör
Fota stickningen en gång till vore trist den ser likadan ut idag bara lite längre så det blev en bild på Aya sovandes i soffan.
Fick frågan om jag har nån länk till en beskrivning hur man gör när man stickar rätt åt båda hållen men det har jag inte, ska försöka förklara.
När man har stickat ett varv rätt vänder man inte på stickningen utan flyttar tråden från vänster hands pekfinger till höger hands och nu börjar det kluriga! Nu ska vänster hand göra höger hands jobb och vice versa med den andra handen. Man stickar alltså spegelvänt, som en som är vänsterhänt! Det är klurigt men en kul grej att testa. Jag har inte fått in nån snitts på det men jag stickar mer avslappnat nu och behöver inte styra med tungan längre som är mitt hemliga vapen när jag ska göra nåt klurigt!
Fick frågan om jag har nån länk till en beskrivning hur man gör när man stickar rätt åt båda hållen men det har jag inte, ska försöka förklara.
När man har stickat ett varv rätt vänder man inte på stickningen utan flyttar tråden från vänster hands pekfinger till höger hands och nu börjar det kluriga! Nu ska vänster hand göra höger hands jobb och vice versa med den andra handen. Man stickar alltså spegelvänt, som en som är vänsterhänt! Det är klurigt men en kul grej att testa. Jag har inte fått in nån snitts på det men jag stickar mer avslappnat nu och behöver inte styra med tungan längre som är mitt hemliga vapen när jag ska göra nåt klurigt!
måndag 18 februari 2013
Tur ingen såg mig!
Igår var jag tvungen prova det jag sett på flera bloggar, sticka rätt åt båda hållen, inga avogvarv! La upp maskorna och stickade ett rätt varv och sen kom frågan: hur i fridens namn gör man? Jag har ingen aning om hur jag riktigt håller fingrarna, tråden och stickorna. Det finns lagrat nån stans långt inne min hjärna i mitt arbetsminne, det bara gör man utan att tänka. Så det blev att sticka rätt och verkligen tänka på hur jag gör sen var det att prova, tur ingen såg mig, måste i så fall ha trott att jag aldrig stickat förut. Och en sak är säkert, det kräver övning!
torsdag 14 februari 2013
Alla hjärtans dag!
Då mannen ligger hemma och är sjuk så köpte jag en ask choklad med kärlek till mig själv!
Ha en bra Alla Hjärtans dag!
Ha en bra Alla Hjärtans dag!
tisdag 12 februari 2013
Amigurumi
Nu är den klar min amigurumi virkad i Tilda och nåt lurvgarn. Nåt namn till honom har jag inte kommit på än. Vars mönstret finns har jag ingen aning om, det var redan utskrivet och på nån gammal To do-lista och vi har fortfarande inget internet håller på att vara less på det!
Jag fick ett bra tips av Sunna om att jag skulle sticka nåt till chefen så skulle det kanske ordna sig med sportlov över skid-VM! Kanske chefen skulle få önska sig nåt stickat som jag sedan absolut inte hinner om jag inte får ledigt nu under VM! Tål att tänkas på! :)
Jag fick ett bra tips av Sunna om att jag skulle sticka nåt till chefen så skulle det kanske ordna sig med sportlov över skid-VM! Kanske chefen skulle få önska sig nåt stickat som jag sedan absolut inte hinner om jag inte får ledigt nu under VM! Tål att tänkas på! :)
torsdag 7 februari 2013
Nu drar VM igång!
Till skidskyttet funkar varken mönsterstickade vantar eller amigurumivirkning. Det blir tröjan till pojkarna som flyter fint utan nån större ippmärksamhet. Vad jag inte har fått att funka är det där med sportlov från jobbet när det är skidskytte och längd-VM! Nån som har nån ide om hur man kan fixa det?
tisdag 5 februari 2013
Virka o svart!
Sticka i svart är nog svårt och virka är nästan hoplöst, iallafall den här årstiden! Men så fick jag en ide, ställde skrivbordslampan bredvid mig så får jag ljuset riktigt på virkningen och då går det som smort! Det blir nog en amigurumi till slut!
söndag 3 februari 2013
Inspiration men inget internet!
Kom in på Skapa och inredas blogg (kan inte länka i telefon finns länk till höger) och såg där en massa fina bilder på amigurumis, både hennes och andras. Fick sån inspiration att virka men utan internet är det svårt att leta mönster. Har ett häfte som jag nu har letat flera dagar utan resultat men så ramla kronan ner om ett mönster jag skrivit ut men inte använt så nu är jag på G!
Är nu på benen igen med hjälp av penicilin, har varit ute och gått en sväng, strålande sol, gnistrande vitt och bitande kallt!
Är nu på benen igen med hjälp av penicilin, har varit ute och gått en sväng, strålande sol, gnistrande vitt och bitande kallt!
måndag 28 januari 2013
Rubriktorka
Jag formulerade mig nog konstigt i sista inlägget, jag gav inte bort vantarna, blev mer en bytesaffär! Jag blev så glad när hon kom och fråga om hon fick köpa vantarna jag stickade på så jag svarade genast ja men jag tog inte så mycke betalt, det var hon som såg till att jag inte frös ihjäl första veckan, då var det kallt där, hon hade ett hjärta av guld! Jag hade ju tänkt sticka så jag har ett par ge-bortvantar på lager så nu gör jag ett nytt försök. Den här gången är det Vikings Nordlys i lila nyanser och ett gammalt beprövat mönster.
Jag hade länge beundrat Rosenvantes alla fina vantar och Heidis flerfärgsstickning fick mig att verkligen börja sticka vantar så nu är jag djupt nere i vantträsket men det har börjat simma runt drömmar om sockar där nu! Titta på Heidis fina flerfärgsstickade sockar lite längre ner i hennes blogg! Dom är fantastiska!
Jag hade länge beundrat Rosenvantes alla fina vantar och Heidis flerfärgsstickning fick mig att verkligen börja sticka vantar så nu är jag djupt nere i vantträsket men det har börjat simma runt drömmar om sockar där nu! Titta på Heidis fina flerfärgsstickade sockar lite längre ner i hennes blogg! Dom är fantastiska!
lördag 26 januari 2013
Mera vantar!
Medan jag var på rehab stickade jag de här vantarna klara, de är fotade på bordet där, mindre charmig bakgrund! Granet är svart Fame och det går Vikings Nordlys! Slår ett slag för det, så fantastiskt mjuk men ett minus för att det var skarvat på två ställen och man fick fixa till för att färgskiftningen skulle stämma. Mönstret är från Solveigs vantar.
Jag fick lära känna många fantastiska människor där både i vår grupp och några som var där på annan rehab. Vantarna fick följa med en ny vän i gruppen hem och jag vet att dom kommer att få det bra! :)
Även om jag har haft det superbra är det så skönt att få komma hem och ätergå till det vanliga livet igen!
Även om jag har haft det superbra är det så skönt att få komma hem och ätergå till det vanliga livet igen!
Ha en trevlig helg!
söndag 20 januari 2013
Hemma över helgen
Jag är hemma över helgen och villar. Känner mig mest som en Zombi som sitter mest och tittar på skidåkning. I två veckor har jag varit på Neurorehab och jag ska dit en vecka till. Där är jag tillsammans med några andra MS-sjuka för att träna och lära sig leva med sjukdommen. Diagnosen fick jag för drygt ett år sedan men jag har nog haft det i 10 år utan och veta vad det var. Jag har problem med en fot som inte följer med men i övrigt lever jag som vanligt. När jag kommer hem nästa helg får jag ta och läsa era blogginlägg som jag inte har ork till nu! Ha det så bra alla jag har det jättebra där jag är!
söndag 6 januari 2013
Packar
Dagen har ägnats åt skidåkning och stickande framför tv:n och däremellan har jag packat. Jag ska vara borta i tre veckor men komma hem på helgerna. Tror inte att jag kommer att ha tillgång till dator så det blir att blogga på telefonen och det blir nog inte så många kommentarer från mig!
Sen är det ju alltid bryderi över vilka stickningar man ska ta med. En tankestickning , en runtruntstickning och en kulstickning. Kulstickningen är en tröja till tvillingarna, ska bli en till sedan! Den stickas i ett brunmelerat garn ur ett jättenystan som tappat namnet.
Sen är det ju alltid bryderi över vilka stickningar man ska ta med. En tankestickning , en runtruntstickning och en kulstickning. Kulstickningen är en tröja till tvillingarna, ska bli en till sedan! Den stickas i ett brunmelerat garn ur ett jättenystan som tappat namnet.
torsdag 3 januari 2013
Julklappsvantar!
Mitt andra par ur boken Solveighs vantar förärades värdinnan på julafton, Det är inte ås dumt att först jobba och sedan komma till dukat bord, egentligen värt många vantar! Hoppas värdinnan tyckte om dom!
Vantarna är stickade i Fame på stickor 3. Då blir de i min smak lagomt stora!
Å den här bilden hamnade fel väg men orkar inte bråka med den!
Nu har jag gjort helg och är ledig i tre dagar, känns väldigt lyxigt! Imorgon blir det en sista stund med tvillingarna innan de vänder söderut, å om de bodde närmare! Resten av helgen ska ägnas åt Hockey, Tour de Ski och skidskytte! Naturligtvis framför tv med en stickning i handen!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)











