tisdag 20 juli 2010

Nytt på gång!

Igårkväll kom äntligen regnet! Fem droppar kanske sju sen slutade det men en fin regnbåge blev det! Det var efter vår badmingtonmatch. Hur det gick för oss den här gången kan vi återkomma till en annan dag....... Men det var kul att få ha S och N här, imorgon återvänder N till Afganistan.

På förmiddagen när jag sydde fast de sista rutorna på mormorsfilten kom en skalbagge och landade på en av blommorna. Den var så vackert randig. Nu har jag tyvärr ingen fin systemkamera med macroobjektiv utan min lilla ger en viss oskärpa när man fotar för nära så därav den dåliga bildkvaliten och man ser tyvärr inte när man fotar om det blir bra eller dålig skärpa!

Jag har nu börjat på den nya stickningen efter engelskt mönster. Jag återkommer med vad det ska bli när jag ser om jag klarar att få ut mönstret!

måndag 19 juli 2010

Vi njuter!

Det har blivit svalare så nu går det vara ute! Hundarna njuter, härjar och leker.


Man kan ju tro att det är ena riktiga bestar man har men allt är dock på skoj!

När energin är slut slocknar man nån stans i skuggan.

Själv har jag invigt nystvindan jag hittade i (fynd)boden härute. Den funkar förträffligt trots ett saknat stag.

Att sitta i solen och nysta är inte så dumt. Det här ska bli en sjal enligt ett engelskt mönster, jag som är så dålig på engelska. Men en av våra sommarvikarier är en hejare på att sticka och även efter engelska mönster så då har jag ju nån att be om hjälp om det kör ihop sig! Men först ska alla rutor till mormorsfilten bli klara!
Är nog bäst att börja förbereda middagen. S och N kommer hit. Sen får jag väl börja värma upp och ladda för jag gissar att det blir en ny badmingtonmatch sen!

söndag 18 juli 2010

Nu har jag semester!

Ja nu har jag semester, det är knappt jag fattar att det är sant! Fem långa veckor. Jag knåpar vidare på mormorsfilten och den växer, nu fattas inte så mycke. Tur jag har bloggen så har jag lite krav på mig, annars är nog risken att den skulle bli ett UFO!

Igår kom S och Lille N hit! Vi grillade både kött och lax, mums! Sen spelade vi badmington, dubbel. Jag och mannen vann första set och visade att vi fortfarande är snabba och smidiga. Men sen i andra set gick en sena på mitt racket av. Jag fick till årets boll men den dök aldrig upp på andra sidan nätet! Jag fattade ingenting föränn de sa till mig att bollen fastnat i racketet. Ve och fasa där i hålet satt den! Sen fick jag till många fina bollar som aldrig dök upp på andra sidan nätet uran låg kvar i gräset på vår sida. Den måste ha gått rakt genom racketet! Så vi förlorade andra set men ni förstår ju varför.......

Pompe och Lille N hann med att ha en soltävling också om vem som skulle bli brunast.

Vem tror ni vann? undrar Pompe, kolla nyansskillnaden!

fredag 16 juli 2010

onsdag 14 juli 2010

Nåt nytt!

Kände att jag måste ha nåt nytt på stickorna! En babyfilt till. Den här gången i ett vågmönster och randigt, känner att jag måste variera mig lite. Virkar och syr ihop filten med mormorsrutor och jag är så less den!
Nu jobbar jag ikväll och sedan två dagar och sen.......... Varför blir man så nojig och varför är de så tunga och långa sista dagarna inför semestern?

tisdag 13 juli 2010

Kosläpp!

Var förbi hos en god vän igår och följde henne för att släppa ut korna. Inte sprang de runt som tokiga och hoppa och skutta! Nej en och en och två och två i sakta mak i en aldrig sinande ström! (närmare 100 tror jag).

De hade till och med tid att stanna för fotografering. De var ena riktiga linslusar!

måndag 12 juli 2010

Mycket att glädjas åt!

Lille N är hemma från Afghanistan! De var här igår och jag hann träffa dem en stund sedan jag kom hem från jobbet och de kommer igen fler dagar! Skönt att ha han på Svensk mark!

Jag har fått nån ohyra på mina Aklejor så jag har fått klippa ner nästan alla men de vita verkar friska och blommar vackert!

Jag fick mina nya knitpro-stickor igår så ja gkan börja med västen! Men jag ska försöka få lite annat klart först.

Ä den inte fin? Min nya tvättmaskin! Efter att ha varit utan ett tag sedan den gamla maskinen gick sönder är det som ljuv musik att höra tvättmaskinen gå. Jag kör den första maskinen nu. (Snart börjar det väl ramla in reklampengar från Cylinda?!? Hoppas de ser vilken fin reklam jag gör!)

Fyra arbetsdagar kvar. På fredag kockan halv två går jag på semester! Visst finns det mycke att glädjas åt!

söndag 11 juli 2010

Å vad gör Morgan idag då?

Han försöker prata förstånd med Aya! Först lite vänskapligt sådär......

Sedan öga mot öga om vikten av att använda hundbajspåsar! Aya hävdar bestämt att det bara är för hundar i stan, på landet bajsar man vars man vill medan Morgan pratar om hur det känns att råka sätta en nalletass i hundbajset..... Vi får väl se hur diskussionen slutar...



fredag 9 juli 2010

African flower

Jag virkar vidare på mina African flower. Det är en helt klart rolig virkning. Varven är olika och man byter färger.
Blommorna ser så där somriga ut så jag vill ha duken klar innan sommaren är slut!

Och det är en perfekt virkning för dagar i solen! Men lämnar man solstolen så finns andra som vill ha den!

onsdag 7 juli 2010

En Award och bloggtips!

Jag tackar allra ödmjukast, jag har fått en Award av Magganmagi! Det är nåt visst med att få Awarder......
Eftersom jag redan avslöjat så mycket om mig själv så det finns inget av intresse kvar! Den här gången väljer jag att skicka Awarden vidare till Alla mina bloggläsare Utan er vore det inte värt att blogga och Tack för alla goa fantastiska komentarer! Men jag tänkte tipsa er om en blogg som en god vän till mig har. Kika in och titta på hennes fina Bonsaier, gissa om jag är avundsjuk på hennes blick för att forma dessa konstverk och hennes tålamod! Annas bonsaiarium

tisdag 6 juli 2010

Färdiga sockar!

Mina nyss färdiga sockar gick ut och kände på gräset. De tyckte det var lite stickigt och alldeles för varmt så de kröp ner i byrålådan för att invänta hösten!

Varmt är det så det förslår. Klipper sista biten på gräsmatten men suck och pust! Måste nog ta en sval dusch innan jag går ut och fortsätter!

måndag 5 juli 2010

Award och utlottning

Jag har fått en Award av Poppylinda! Sömnadskonstens mästare! Så hedrad jag känner mig! Jag tackar så innerligt! Till Awarden hör att berätta 7 intressanta saker om mig själv. JAg har ju nyss avslöjat fem och jag tror rent av att nått av de avslöjandena var gammalt när jag tänker efter. Men kanske det finns nåt mer, en sak snor jag rakt av från Poppylinda, stämmer urbra på mig:

Är stökig av mig men är väldigt organiserad inne i huvudet och har koll var jag har alla saker. Dvs, jag städar men stökar ner lika snabbt efteråt.

Jag och min man har varit tillsammans i över 30 år!

Min familj är mitt allt och där ingår mina två flickor som är de mest underbara man kan tänka sig! (Sedan har de varsin jättego kille!)

Min första symaskin ärvde jag av mormor. En gammal grön Huskvarna. Idag har jag väldigt ont av att jag bytte in den!

Har väldigt dåligt bildminne. Har lite svårt att känna igen folk jag bara träffat som hastigast vilket kan vara väldigt pinsamt.

Jag gillar blått och vinrött!

Det blev fem men jag nöjer mig där kommer inte på nåt mer. Sen ska man skicka den vidare till sju andra bloggare





Sen så har Poppylinda en utlottning på sin blogg! Dit hittar du här!

söndag 4 juli 2010

Mormorsrutor

Jag har börjat virka mormorsrutor igen. Det har legat nere ett tag men nu ska den bli klar. Jag både virkar fler och syr ihop nu.
Ute är det tryckande varmt. Jag är inne och "vilar värmen" en stund. Ska ställa mig i en sval dusch innan jag går ut och fortsätter klippa gräset. Nävan på bilden har jag inget namn på men nu blommar den med ett hav av blåa stora blommor, den är så vacker!

lördag 3 juli 2010

Tack!

Tack för alla snälla goa kommentarer! Jag tror inte Molly led, kroppen blev lite ostyrig men go och glad in i det sista, viftade på svansen och ville bli kliad! Hon höll på att ha en hel del problem med sina leder så det var nog bäst som skedde. Hon springer nog runt med Alfa och busar nu som i sin glans dagar!

Är det nån som vet vart man kan få tag på dessa böcker?

De är lånade från biblioteket men skulle vilja ha egna! Vännen A var här igår och vi tittade på stickmönster, tekniker och strukturer. Alla tips mottages tacksamt!

torsdag 1 juli 2010

En award till mig!


Tack snälla goa Fale Artut för denna Award och dina snälla ord om mig!

Till den hör att säga fem saker om mig själv som inte är så kända

Åskan
Jag är väldigt rädd för åskan och inatt gick den hårt. Som minst räkna jag till två mellan blixten och smällen och då fräste det i kontakterna!

Eriksson
Jag hette Eriksson som ogift. Jag tror nog att jag är släkt med Gustav Vasa han hette ju också Eriksson :)

Skostorlek
Jag har 39 på skorna men står trots det inte så stadigt på backen. Jag är ganska flasut!

Dataspelsnörd
Jag fastnar lätt i nåt dataspel och då kan jag spela det nästan maniskt tusen gånger eller så. Inga sånadär avancerade spel utan enkla pling-plongspel som inte kräver så stor tankeverksamhet

Sylt
Jag tycker inte om sylt. Speciellt lingonsylt! Den enda sylt jag äter är hjortronsylt till våffler och fläskpannkaka, till plättar är det smör och socker som gäller!

Det var fem saker om mig och nu till de fem som jag skickar Awarden till.

Rosenvante
Min goa bloggvän ute på Gotland!

Poppylinda
Som har inspirerat mig att sy och lärt mig en massa med sin mönster och beskrivningar!

Calloweena
Som inspirerade mig med sin bröllopssjal och hjälpt mig att få tag i mönstret på den!

Anja
Som försöker lära mig spinna!

Alla
Som lämnar kommentarer hos mig, kommentarerna betyder så mycket!