onsdag 19 maj 2010

Hålla där ute!

Ser ni Pompe! Han anfaller bakifrån!

Matte är borta och jag har tjuvlånat datorn (säg inget till matte snälla!) och sätter nu mitt hopp till internet!

Han biter och sliter där han kommer åt.

Det är ett under att mina öron sitter kvar!

Du där, skulle du kunna ta hand om denna odåga? HAN ÄR GRATIS! Jag skickar honom i ett paket med posten. Jag skulle kunna skicka med ett ben från förra sommaren som jag har nedgrävt som har legat och mognat under vintern som ersättning för att du tar hand om honom! (fast jag skulle vilja ha benet själv!) Maila mig på mollybehöverhjälp@hotmail.com

Hälsningar Molly

tisdag 18 maj 2010

Grodyngel

Igår när jag var ute och gick med hundarna gick vi förbi vattenhålet och nu var det fullt med grodyngleägg. Det är det varje år och det här vattenhålet torkar aldrig ut men de blir grodyngle och får eventuellt bakben men sen står det stilla tills det blir kallt och fryser, då försvinner de. De blir aldrig färdiga grodor. Det har varit så flera somrar nu. Mannen tror att det finns för lite mat i vattenhålet men vad äter grodyngel? Skulle vilja att de blev grodor allihop!

söndag 16 maj 2010

Åter till ämnet.......

....hur många stickningar behöver man? Jag har ju visat två stycken men sen spårat ur i andra skriverier! Här kommer fler stickningar men behöver! :) En pysselstickning, små delar, lite skapande......
En sjalstickning med enkelt mönster som funkar på jobbet och på syjuntan. Man kan prata och sticka samtidigt.....
Sen en måstehastickning. Ni vet när habegäret sätter in. En sådan är Sussilullkoftan. Nu har jag kommit till ärmarna!
Men fem stickningar är egenteligen lite mycke. Jag stickar lite här och lite där och det känns som om ingenting blir färdigt. Men nu anar jag slutet på en del.....
Sen en amigurumivirkning är ju också ett måste....... När det gäller handarbeten är inte alla måsten negativ! :)

lördag 15 maj 2010

För jag har varit på loppis....

Jag som aldrig brukar gå på loppis tog iallafall vägarna förbi ett på väg hem från jobbet. Jag skulle se om en nystvinda men någon sådan hittade jag inte men jag gjorde fynd! För 70 kr inhandlade jag 5 nallar som jag skall skicka med N till Afganistan att dela ut bland barnen där.

Sedan 3 stuvbitar. Vad det ska bli av dem är ännu inte bestämt.


Idag skiner solen och det är varmt vill jag lova! Slutade halv tolv och har sedan fått vara ute i solen, underbart!

fredag 14 maj 2010

Så sur jag blir!

Igår sken solen och är jag kommer hem från jobbet har solen gått imoln men det var varmt. Så jag tog mig en kopp kaffe och när jag sen kom ut regnade det! Idag har det varit rena ryssvärmen. Termometern i bilen visade 21 grader på väg hem från jobbet och vad händer sen när jag kommer ut? Jo det börjar regna! Jag borde ha lärt mig att vädret följer mitt schema!
Men det blommat här lite iallafall trots att gräsmattan ännu är grå och alla snöhögar ännu inte har tinat bort. Här ovan en primula som börjat blomma.

Inget är ju som de första blommorna som kommer! Här en blåstjärna (heter de så?)
Igår hann jag ju få bjuda S och N på middag och sen spelade vi Dot. Pompe var med och försökte hänga med och lära sig reglerna.
Sen blev Pompe trött!

torsdag 13 maj 2010

Hur många stickningar behöver man?

Det har varit lite stickning på bloggen, länge sedan jag gjorde nåt klart men jag stickar lite här och lite där och har just nu alldeles för många stickningar på gång! Fast man behöver ju flera, men hur många?
De dagar jag är ledig eller jobbar kväll och solen skiner brukar jag sätta mig på bron och sticka en stund i solen och då behöver man en nätt stickning som sockar till exempel.
Sen behöver man en tämligen tankefri stickning. Det här är en sådan, 5 räta 5 aviga. Ska bli en babyfilt. Bra att ha när man sitte roch löser kluriga korsord eller tittar på tv.
Återkommer med fler......
Sen så har de sista flyttfåglarna kommit! De anlände i natt så jag såg bara en skymt av dem. Just nu är de ute och flyger men skulle komma till middagen. Vad ska jag bjuda på? Rostade solrosfrön? Nja, flyttfåglarna är lilla dottern och hennes N som mellanlandat här på väg mot sin nya bostadsort och jag gissar att de vill ha nåt annat till middag!

tisdag 11 maj 2010

Vilken dag!

Idag var ju dagen med stort D! Jag blev ju bjuden av Anja att komma till henne och prova att spinna! Jag som aldrig träffat en bloggare IRL, gissa om det var spännande att komma dit! Anja visade sig vara en mysig kvinna, vi surra och surra och tiden bara rann iväg. Men så till slut så kom vi fram till spinningen. Detta är hennes spinnrock, en elektrisk sådan.
Här visar Anja hur man gör med en vit ull från Spinspiration. Sedan fick jag prova och jag satsade genast på att spinna effektgarn. Såntdär som är lite olika tjockt........
Och sedan fick jag prova en helt annan ull. Kändes lite andäktigt! Det är Faleull! Tänk att få prova att spinna faleull...... Vet du inte vad faleull är så kika in HÄR! Tänk jag kanske har sett fåret på bild som ullen kommer ifrån! Jag kan tala om att det var en fale fin ull!
Sedan tvinnade Anja ihop mina spunna garner och rullen blev väl inte riktigt full men.....
En liten härva blev det på 8 gram! Gissa om jag är stolt!


Tack snälla Anja för den här dagen jag har haft så kul!

söndag 9 maj 2010

Gamla gardiner

Tittade upp i ett överskåp och tänkte, vad är det där för påse? Jo det var en påse mad gamla gardiner från vårt förra hus. Däribland låg en puffgardin, inte riktigt mode just nu! Eftersom vi flyttade hit 93 så har gardinerna snart 20 år på nacken. Symaskinen åkte fram och jag började klippa och sy en ny stickpåse lite mer avancerad än de tidigare.
Den här gången fodrad och med en utvändig dragsko. Iden hämtade jag från den HÄR sidan


Det tar sig med min syning, jag utvecklas! Och som ni märker är jag inte särskilt avancerad med symaskinen men jag är så nöjd med den!

Scrapbookingdag!

Så fick jag äntligen fara på en scrapbookingdag! Jag har ju alltid lyckats jobba när det har varit men igår hade jag bytt! Vi var elva hugade scrapare som pysslade.
Jag som är så okonstnärlig och har så dålig fantasi hade väl lite problem men med färdiga kort att titta på och ta ideer ifrån så lyckades jag få ihop två kort.
Känner mig nöjd för att vara jag! Det var jättekul och jag hoppas kunna fara nån fler gång till hösten!

fredag 7 maj 2010

Oj vilket paket!

Mia Bengtsson har en utlottning på sin blogg och det är inget litet paket hon lottar ut! Vill du vara med så kika in HÄR! Gissa om jag vill vinna? Jag har ju kommit igång med virkandet nu så det skulle vara jättekul!

Inget är som väntans tider!

Dagens bild är från gårdagens promenad. Vår skogsväg har svämmat över, det har jag inte varit med om förut! Våren är ju väntans tider, att snön ska försvinna, den första krokusen, gräset ska grönska , löven ska slå ut, man har så mycke att se fram emot!

Men just nu har jag extra mycke att se fram emot! Imorgon ska jag äntligen få fara på scrapbooking-kurs. Det har alltid varit när jag jobbat och naturligtvis jobbar jag imorgon men jag har bytt!

Sen på tisdag ska jag på årets utflykt! Jag ska för första gången i mitt liv få träffa en annan bloggare IRL! Nämligen Anja som har bjudit hem mig och jag ska få prova att spinna, gissa om jag längtar!

onsdag kommer lilla dottern norrut och med sig har hon sin N. De ska bo här ett tag innan de flyttar in i sin nya lägenhet i Skellefteå. (och kanske gör jag Flygande Jakob varenda dag i ren glädje!) :)

Just nu känns livet gott!

onsdag 5 maj 2010

Promenad med Pompe!

Lilla dottern var ju hem på blixtvisit häromdagen men vi hann med en promenad med Pompe och gänget. Jag tog kopplen och hon tog kameran så det är hon som fotat. Pompe är inte riktigt lätt att fota för han kommer oftast med fart och många gånger hinner han ur bild innan kameran har "knäppt av"!
Öronen är stora och fladdrar bra!
Sen ska det busas och slitas i kopplen!
Hundarna gillar att ta ben med sig på promenaderna men ett tu tre lessnar dom och lämnar dom men de kan bli till stor glädje när de återfinns en annan dag!
Och har man inga ben kan man gnaga på kvistar och annat!
Molly blev less så hon satte sig en bit bort på vägen att vänta!
Dagens bild är från igår och det stora snöfallet! Snöflingorna var hur stora som helst!
(Som ni ser så ligger det en del snö kvar här än!)

Oromantiskt!

Det här är ju en stickblogg så dags att visa lite stickning. Men jag har inte nåt mer romantiskt att visa än två färdigstickade disktrasor! Är det möjligtvis någon som har en liten hustomte över som älskar att diska och städa och mer än gärna skulle vilja komma till mig och använda de nya disktrasorna?
Dagens bild blir den första lilla gullviveblomman som slagit ut! Det snöar faktiskt inte ute idag trots att jag är ledig så jag kan fortsätta att rensa mina rabatter. Och mannen har kört fram skottkärran!

Tillägg gjort klockan 14.10. Nu snöar det!

tisdag 4 maj 2010

Ekorren igen!

Lilla dottern har varit hemma på blixtvisit då visade hon mig hur man fixar bilder i fotoprogrammet så här är min första ekorrbild! (förut har jag skickat bilderna till henne och hon har skickat tillbaka dom) Den har blivit ännu brunare och sommaraktigare i pälsen! Då jag hade förra ekorrbilden p bloggen fick jag frågan om det regnade solrosfröskal här man det gör det inte! Vi har två fågelbord som ständigt fylls med solrosfrön och vi har mängder med fåglar här. Mannen sa häromdagen att när de har ätit upp den här säcken har de mumsat i sig 100 kg solrosfrön i vinter och det blir mycket skal av det!
Har just kommit hem från jobbet, solen lyser så jag ska skynda mig ut och städa i rabatterna. Imorgon ska det regna och snöa sa mannen, Ja det vet jag sa jag, Har du också hört det fråga han. Nej sa jag titta på mitt schema, jag är ju ledig imorgon!

lördag 1 maj 2010

Å vad gör Morgan idag då?

Han sitter och tittar ut och drömmer om sommar och sol, blåbär och att plocka blommor till Beatrix men ute är det tre grader varmt, mycket snö ligger kvar och regnet öser ner!