tisdag 20 januari 2009

Utmärkelse!

När jag upptäckte den här bloggvärlden och började blogga själv för att kunna delta i olika arrangemang som finns på stickamera och andra sidor undrade jag om nån skulle komma att läsa min blogg. Ja nån kanske. Men tydligen läser några min blogg, har ingen aning hur många som kikar in här eftersom jag inte har någon räknare men jag får en hel del kommentarer och nu min andra utmärkelse! Först en från Sticka på landet och nu en från Tant kofta! Om ni visste hur mycke det gläder mig! Att någon uppskattar just min blogg!
Jag har tänkt skicka utmärkelsen vidare till Ulrika på Stickamera för sin blogg och allt det arbete hon lägger ner för att glädja och inspirera oss andra med alla aktiviteter på stickamerasidan! Sedan Monica Hansen för hennes trevliga och fyndiga blogg Stickat och unikt och arbete med Deckarbloggen! Jag slås av vilken trevlig stämning det är på stickbloggarna! Vänliga människor delar med sig av erfarenheter, sina mönster, vänliga kommentarer mm. Tack ni alla för att ni finns där ute!

måndag 19 januari 2009

Fyra nyanser av blått

Blå vardag
Blå fåfänga
Blå pippitröja som det går långsamt frammåt med. Har nu stickat bakstycket för andra gången och kommit in på framstycket. De är tungstickade mönstervarven eftersom det vita är aningens grövre än det blå och vill dominera det hela så man får som ta det maska för maska.
En blå vante. Jag rev tillslut upp januarisocken efter mycke vånda men jag förstog inte mönstret men nu har jag börjat på ett engelskt vantmönster och än så länge går det bra! Jag hoppas att jag får ut det, mitt självförtroende skulle behöva det. Mönstret är så vackert! Garnet är colinette jitterbug som jag fick av Katarina med K i julklappsbytet. När de är färdiga ska jag ta ut och fotografera dem för färgen är helt underbara i blå nyanser!

lördag 17 januari 2009

Virus


Min datoriserade högteknologiska hjärna har drabbats av ett datavirus. Modulen som styr snorproduktionen är angripen! :) Nä skämt åsido, inte är min hjärna högteknologisk och nog önskar jag mig ofta en större hårddisk när allt inte ryms och jag bara glömmer saker men nu är den lilla hjärna jag har så inpackad i snor eller vad det nu är att det känns som om inget fungerar. Det svider under näsan efter alltför mycke snytande och jag har ingen ork alls. Jag brukar sällan vara förkyld, det är flera år sen sist men nån gång är det väl min tur också!
Jag har gjort kalendersjalen färdig, ganska försenad men vad gör det? Det var en kul stickning i ett underbart garn. Tee tees Alpakka. Får väl försöka att fästa trådarna idag och sedan blocka den när orken kommit tillbaka.
Det är iallafall mindre kallt idag. Bara minus 4. I torsdags fick jag känna på vinterns hitintills kallaste temperatur, minus 27.

onsdag 14 januari 2009

Gamla stickningar


Jag visade ju en hög med gamla stickningar att ta itu med efter julklappsstickningarna. Här kommer nästa. En blå tröja i bomull till mig. En stickning jag sällan tar fram, går väldigt sakta frammåt. En sån där bra att ha stickning som är bra att ha till hands när man behöver nåt "enkelt". Bara slätstickning passar utmärkt med ett klurigt korsord! Så jag näns sällan ta fram den. Har bara kommit en bit över ärmhålen på bakstycket!
Ja min Plaited points-sock blänger vidare, vill inte bli uppriven. Tror jag ska backa tillbaka dit hälen började och sticka en "Eva i Halmstadhäl" på den. Nu blir det nog som med kakrecepten, det är Maggans bullar, Astrids hysteriska kaka osv efter den man fått receptet av! Så nu har jag en "Eva i Halmstadhäl"! Tack Eva som visade den på bloggen, har aldrig sett den förr! Men det får vänta några dagar. Kalendersjalen har börjat gnälla och vill bli klar. Är på dag 22 så nu fattas det inte mycke!

tisdag 13 januari 2009

Jag ger upp!


Den blänger argt på mig plaited points-socken, jag har lyckats knata på till varv nitton på hälen, maskantalet har väl inte stämt hundra men inte så fel men nu får jag inte ihop det längre, har provat och gissat lite men alldeles tappat bort mig i vilken sticka som heter vad och vart jag ska göra hoptagningar mm. Har aldrig stickat nerifrån och upp så jag har ingen erfarenhet på att sticka hölsteget från det hållet. Men jag har lärt mig att lägga upp vid tårna och börja där, det är inte illa! Fast det var fasligt synd, för jag gillar flätmönstret.
Jag har varit till min massör idag! Så skönt, nu är jag vig och rörlig som en katt! Min rygg var inge kul innan jag gick dit och min massör är duktig! Det låter så bra att säga: min massör, då låter det som om jag hade en alldeles egen, men det har jag inte. Tur att jag har en bra en som jag kan boka tider hos!

måndag 12 januari 2009

Bloggtips

Jag har funderat och funderat men jag väljer att bara skicka utmärkelsen vidare till en eftersom flera av de jag skulle vilja ge redan har fått den så jag kommer att tipsa om bloggar jag tycker om istället.
Först och främst Sticka på landet som jag fick utmärkelsen i från. En intressant blogg där hon visar sina stickprover och fina färdiga resultat i bl.a mosaikstickning, man får väldigt mycket inspiration där! Sen Fale artut som har en kul blogg med berättelser om sina får: Lill-Värsta, Tjocka Klara, Bredarslet och de andra och dessutom en massa fina saker hon gör! Mycke fina bilder visar hon också! Eva i Halmstad är också en väldigt trevlig blogg, men faktiskt ska Tass ha halva äran, hennes otroliga bloggermodell! Hon gör en massa fina saker och är duktig med kameran! Tant kofta, ja jag vet inte vad jag riktigt ska sätta fingret på men det är så hemtrevligt på hennes blogg och så fina saker hon gör! Signe mitt i livet, det var hon som fick mig att få upp ögonen för vikingastickning,(det ska jag återkomma till nån annan dag), en fin blogg där jag fått mycke inspiration! Clara stickar, den bloggen gör mig bara så glad! Hon gör fina saker, har fina bilder och ett otroligt leende! Sen har hon gjort så läcker robot!
Sist men inte minst och den jag skickar utmärkelsen till är Garnplejset. Blev så glad igår när jag var in på bloggen och den fanns där! Sist jag var in såg det ut som om hon tagit ner bloggen och det tyckte jag var synd! Jag fick en hel del tröst där, i ett inlägg lite längre ner finns en text som heter Garnsamlarens tröst och den är läsvärd och ger en ett glatt leende!
Sen finns en massa andra bloggar som jag tycker om att gå in på så jag tror jag ska börja med lite bloggtips då och då. Många är så värda en utmärkelse! Skulle egentligen helst vilja skriva ingen nämnd och ingen glömd! Men ett stort tack till alla bloggare, vilken inspiration ni ger mig!

söndag 11 januari 2009

Jag har fått en utmärkelse!


Jag har fått en utmärkelse från Sticka på landet! Så innerligt glad jag blev! Det är den första utmärkelse jag får! Har ju inte varit så länge här i bloggvärlden och hade heller inte förväntat mig nån! Men jag hade ju missat hennes komentar. Jag började kolla inlägg ganska långt tillbaka i tiden och upptäckte flera nya komentarer! Så kul men fy mig som inte sett dem! Här behövs skärpning!

Till spelreglerna för utmärkelsen hör:

1. De som mottagit awarden ska lägga upp en bild på den.
2. Länka till den bloggen du fick den ifrån
3. Ge den vidare till sju andra bloggare & länka till deras sidor.
4. Lämna ett meddelande i deras bloggar, så de vet att de fått awarden.


Jag får återkomma imorgon om vilka jag skickar awarden vidare till. Jag ska snart tillbaka på jobbet igen! Men ett stort tack till Annicka för utmärkelsen, den värmde mig verkligen!
Sen ett stort TACK till alla som lämnar snälla, goa, uppmuntrande och inspirerande komentarer till mig! De värmer mig också!

fredag 9 januari 2009

Inspiration!

Det är nästan farligt att kika runt bland bloggarna. Man ser allt möjligt som man blir inspirerad av och vill göra. Det är sockor och sjalar, tröjor och vantar och fale artuts kanin! Nu har jag boken den finns i! Tack för tipset om vart mönstret fanns! Får se om jag lyckas åstadkomma några kusinkaniner! Men jag har några stickningar jag måste göra innan jag börjar med den!
Många har ju så vackra naturbilder på sina bloggar så igår tog jag kameran med på promenaden. Bilderna blev mörka, det är gnistrande klart, strålande sol och cirka fem grader kallt. Detta är skogsvägen som går in vid vårat hus som nu för andra vintern i rad är plogad! Här promenerar vi nästan jämt. Aya brukar springa lite före oss andra tre.
Trots att klockan är vid halv tolv så når inte solen långt över trädtopparna, Molly tittar undrande.
Tillslut sätter hon sig och väntar på att matte ska bli klar. Sen gav kameran upp, slut batteri. Det skulle vara kul att ha en bra kamera och vara en bra fotograf! Det är så kul att titta på alla era andras fina bilder!

torsdag 8 januari 2009

Stickor och Tävling

Enligt tips från Maria och Mette så är Symfoniwood detsamma som Harmonywood. De har bytt namn. Jag får tacka för tipset! Så jag kanske får slå till och köpa ett startkit med stickor. Jag blev så inspirerad när jag såg sjalarna på bloggen Signe mitt i livet! Och jag har inte stickor som klarar en sjal. Chansen att jag ska vinna tävlingen på Handlas Hantverk är nog inte stor eftersom det räknas besökare från ens blogg och jag tror inte min blogg är bland de mera lästa. Men gå in där och kolla, förstapriset är så fint, härvan manos silk blend ser underbar ut! Sen har de ju ett startset med symfoniwoodstickor på extrapris.


Jag fortsätter och sticka på mina sockar, det är så kul att se ett flätmönster växa fram under fingrarna! Det är något speciellt med flätor!

tisdag 6 januari 2009

En sock blir till!

En sock som kommer med tårna först, man ser nästan bara det blå babysockshåret. Allt är bara en oreda.
Sen börjar man ana nåt,
det blå babysockshåret ramlar fort bort
och här syns näsan hela foten! Det är alltså januari månads mönster i sockklubben. Tänk att jag kommit så här långt! Man kan ana flätmönstret överst som jag kommit en bit in på. Har ju aldrig stickat med ett engelskt mönster och jag skulle aldrig ha klarat det så här långt om det inte varit för alla gulliga människor på forumet som hjälpt mig med förkortningar jag inte förstog. Har heller aldrig stickat en sock från tårna och upp. Men det var ju det här som var tanken när jag gick med. Att få lära mig lite nytt!. Jag är lite fundersam över storleken, bredden är bra men kommer den att bli för lång? Mina trettinior kräver lite längd. Får sticka en bit till och se. Tack alla ni som hjälpt mig på forumet!

måndag 5 januari 2009

Symfonie wood

Som jag la in som hastigast igår så har Handlas Hantverk en tävling! Både garn stickor och ett vantkompendium som pris! De har både symfonie wood i priset och extrapris på ett startkit med symfonie wood. Är det samma som harmony wood? Har läst om dessa stickors förträfflighet men inte införskaffat några. Är de så underbara att sticka med? Kanske ska jag prova...
Idag börjar jag jobba efter fem dagars härlig ledighet! Fem dagar, känns som jag haft en hel semester! När man jobbar inom vården så får man ju aldrig någon extraledighet för att det är jul eller andra röda dagar men nu gjorde en kompdag så att jag fick fem dagars ledighet! Gissa om jag har stickat!

söndag 4 januari 2009

Kalendersjalen


Inte blev den klar till jul inte! Jag är på dag 18 nu. Får nog skylla på hundtröjan som jag fick riva upp en del och sjåa med men den var kul att sticka! Och sen är frågan, vill jag bli klar med kalendersjalen? Nej, egentligen inte. Det är så kul med spetsstickning och man hinner ju inte lessna förän det kommer ett nytt mönster och garnet är så ljuvligt att sticka med! Jag kommer att sakna den sen den blivit klar!
Handlas Hantverk har en tävling på sin sida med så fint pris! Va med du också!

lördag 3 januari 2009

Tillökning på gården!



Kommer det att växa ut någon ull? Kommer jag att kunna spinna nåt garn? Det jär bara att vänta och se. Spänningen är ooolidlig! :)

fredag 2 januari 2009

Sticka meras sockklubb

Här är flickornas julklappar. Ett par pulsvärmare till S med mönster från Ilsefin.
Sen ett par sockar till A:S kalla fötter. Allt är stickat i Regia softy.
Jag har gått med i Sticka meras sockklubb. Det första mönstret är ett fint mönster med flätor. Jag gillar flätor! Men jag började allvarligt fundera när jag skulle börja med mönstret om jag tagit mig vatten över huvudet. På engelska och med början nerifrån. Har inte provat nåt av det tidigare. Men jag kunde lära mig läsa engelska mönster till frivoliteterna så jag borde väl kunna lära mig engelska stickmönster! Så finns ju forumet så jag fick ta en fråga där på en förkortning jag kört fast på och fick hjälp. Vilken tur!
Så nu blev det fem stickningar på stickorna. Sen har jag ett vantmönster jag vill börja med som jag skall sticka i garnet jag dick i julklappsbytet från Katarina med K. Och idag fick jag ett mönster från Annika i Sticka på landet. Jag känner mig utvald! Dem vill jag också börja med......
Nä måste nog sticka några färdigt först om än det frestar.

torsdag 1 januari 2009

Nytt år och gamla stickningar!

Så har man en hög med stickningar att börja om med efter all julklappsstickning! Fyra stycken har jag på stickorna nu. Två tröjor och en kalendersjal. Sedan ett par vantar som jag hunnit riktigt långt på!
De är väldigt vackra men ingen kul stickning. Garnet är strävt och trådarna hakar i varandra. Det är ingen stickning som flyter. Sen syns det att jag inte har nån större vana att sticka i flera färger. Jag har dragit åt för hårt på en del ställen. Särskilt i hoppen mellan stickorna. Jag har sett på bloggarna att en del har en färg på vart finger och en del har nån teknik där de stickar med en färg i taget. Men det behärskar inte jag! Fast min äldsta dotter påstår att de här vantarna vill flytta till Umeå så de får väl göra det när de är klara. Det står i mönstret att när de är klara ska de tvättas och borstas för att bli riktigt mjuka. Borstas med vad? Någon som vet?
Jag har nu min andra ledigdag av fem. Har fått en dags kompledigt och nu har jag min långlediga helg framför mig med fredag lördag söndag ledig. Känns så skönt! Softar och stickar mest. Flickorna och N har just åkt efter att ha firat nyår på hemmaplan med sina vänner så här är nu väldigt tyst. Tur att de kommer hem då och då och förgyller vår tillvaro!