tisdag 31 december 2013

Gott nytt år!

 
 
Några nyårslöften ska jag inte ge, de brukar inte hållas! Men jag kan önska att jag borde bli en bättre människa, äta nyttigare, motionera mera, lägga mer tid på städning men det blir en period sen faller man tillbaka. Stickningen ligger där i soffan å ser så mycket trevligare ut än dammsugaren som står i hörnet, dammråttorna yr runt och verkar ha det riktigt trevligt...... å sitter man och stickar så är det lockande att ha nått gott att stoppa i munnen........regnet öser ner och det blåser småspik.....mycket skönare i soffan.......
Så jag vill önska er ett riktigt Gott nytt år fyllt av garner, stickor, virknålar, mönster och inspiration! Tack alla som lämnat komentarer på min blogg, de förgyller verkligen!
 

lördag 28 december 2013

Slöardag!

Med fötterna på bordet och Tour the ski på tv:n och ett Ufo på stickorna längtar jag efter en riktigt kul stickning men jag vet inte riktigt vad! Sockorna har färdigställts idag,  Det är ett par till mig med det nya hälsteget jag lärde mig inte för att det verkar behövas några tjocksockar iår. Sommaren kan ju regna bort men jag har aldrig varit med om en jul som har regnat bort! Det ska vara minusgrader och snö nu!
Ha en god fortsättning!

söndag 22 december 2013

Jag är fortfarande väldigt högerhänt!

Och jag behöver för den skull inte två högervantar! Hur många gånger har jag gjort detta? När jag la upp delarna för att fota innan jag virkade ihop dem såg jag det, två högervantar! Tror dom får vila till sig innan jag börjar riva upp!

Vill önska er alla en riktigt God Jul!

söndag 15 december 2013

Inget stickat idag!

Är hemma en sväng mellan adventsfikat i byn och en julkonsär i Skellefteå. Det är ganska fullt program nu! Men när jag har tid stickar jag en för mig ny typ av vantar som stickas i två delar och sedan virkas ihop. Återigen nåt jag lärt mig på stickcafeet!
Ha en fortsatt trevlig tredje advent!

onsdag 11 december 2013

Inget är som väntans tider!

En del väntar med spänning på tomten och jag väntar på småtrollen, på lördag kommer dom! Jag har inte träffat dom annat än på skype sen i augusti!
Dottern skickade den här bildan på pojkarna med de nya tröjorna jag skickade ner. Det är Elliot och skuggan bakom ä Noel.

söndag 8 december 2013

Ännu en pytt!

Så var det helg igen! Tiden går så fort nu, hinner varken blogga eller läsa bloggar. Tapetseringen av köket går frammåt, snart kan jag sätta upp julgardinerna! 
Den här pytten blev "bokad" direkt jag började sticka på den, färgerna är underbara (stämmer inte riktigt på bilden som typiskt är den här årstiden!) men det visade sig att hon inte tålde garnet så nu har jag den själv. Länge sen jag var så här nöjd! Garnet är turkiskt Kuka Angora de lux.
Ha en trevlig fortsatt andra advent!

söndag 1 december 2013

En award till mig!

Sunshine-award
Jag har fått en Award av Heidi! Har ni aldrig varit inne på hennes blogg har ni gått miste om nåt!

Reglerna är följande:
- Använd Sunshine Award loggan i inlägget.
- Länka till den som nominerade dig.
- Skriv 10 saker om dig själv.
- Nominera 10 bloggare som inspirerar och förgyller tillvaron i bloggvärlden.
- Lämna en kommentar på dessa bloggares sida.
Så, 10 saker om mig:

1. Jag gillar mjuka garner, har stora problem med sträv ull!
2 Gillar att sticka på ganska tunna stickor 2,5 3 å 3,5.
3 Måste alltid ha en meditationsstickning, runt runt, fram och tillbaka, nån som inte kräver nån tankeverksamhet, stickas på när jag är trött och framför tv:n
4 Ålskar att se skidåkning och skidskytte med en meditationsstickning i knät!
5 Älskar att sticka  med och inspireras av andra människor! Syjunta, stickcafe osv
6 Har alltid flera stickningar på gång!
7 Bland det bästa jag vet är att ligga å dra mig i sängen på morgonen, mer sovmorgnar åt folket!
8 Jag längtar efter mina barnbarn som kommer om två vecckor!
9 Önskar som Heidi att jag var en bättre fotograf! Jag kanske ska ge det som nyårslöfte att öva öva, jag som aldrig lämnar några nyårslöften!
10 Vad mer ska jag säga om mig själv? Att jag har dålig fantasi just nu? Jo jag blev väldigt glad att jag blev uppmärksammad med denna Award!

Jag skickar awarden vidare till: Mmatildas virkstad, Rosenvante , Cecilias handarbetskorg och Anja!

söndag 24 november 2013

Fyra små sockar!

Så var sockarna stickade och hopsydda! Väldigt enkla att sticka, inga maskor att plocka upp, perfekta för dem som tycker att hälsteg är svårt och krångligt. Lite knepigt att få sömmen fin utan knölar! Har fått veta att modellen finns i en bok som heter Hönsestrik! För mig blir det fler par!
Jag som sagt att här uppe har vi inte så hemska stormar fick äta upp det förra helgen! Vaknade på söndagmorgon utan ström, vatten och med mobilnätet utslaget! Nio träd nedanför lagårn hade blåst ut. Vi fick igen strömmen på eftermiddagen, inlandet var mera drabbat! Alltså det kan storma här också!

lördag 16 november 2013

Mariannes sockar fortsättning!

Detta var verkligen enkla sockar att sticka! Sedan man stickat "timglaset" som jag visade i då förra inlägget börjar man sticka runt runt igen på fyra stickor avmaskar som vanligt vid tån. Sedan syr man ihop öppningen vid hälen och voala har man ett par sockar! Jag har dock inte hunnit nr två klar eller sytt ihop vid hälen än!
Ha en trevlig lördagkväll!

torsdag 14 november 2013

En pippi med uppdrag!

Om man tittar på den övre spröjsen ser man en talgoxe, det är den pippin som har till uppgift att picka på fönstret när fågelfröet är slut!

onsdag 13 november 2013

Sockar a'la Mariann!

Nu har jag börjat på det nya hälsteget! Väldigt enkelt! Tycks inte ha sett den här varianten på nätet men jag tillhör den tråkiga sorten som i stort sett bara stickar traditionella sockar enligt ett mönster jag har i huvudet!
Fortsättning följer!

lördag 9 november 2013

Pyttipanna nr 3

Så var den tredje pyttipannan klar, vad som är speciellt med den här är garnet. Vikings Pure Milk fiber. Mjukare garn tror jag inte jag har klänt på! Synd att det inte går klappa bilden. Den kommer att bli en 50-års present. 
Har inte mycket kvar på min fjärde pytt men jag måste få ihop ett sockskaft! Vi har ju stickcafe här och det är så kul och man får massor med inspiration! Har sett ett hälsteg jag vill lära mig. Sen heter det visst inte hälsteg söderut! Förstår inte vad man ska säga annars!

lördag 2 november 2013

Äntligen helg!

Nu jobbar jag ju "femdarsvecka" inga kvällar och inga helger. På väg till jobbet i går börja jag fundera så jag fråga chefen, jo dag före helgdag är halv dag! Så jag sluta tolv igår,  hade räknat med att jobba till fyra, vilken skön eftermiddag det blev! 
På stickfronten intet nytt, jo en ny pyttipanna men att jag stickar pyttipanner är ju ingen nyhet! Jag gillar så färgen på garnet men började på en sjal och det blev stora fält med samma färg här och var, inte alls snyggt så garnet har fått ligga, provat en poncho med samma resultat, suck! Men pyttipannan funkar bra!
Ha en trevlig helg! 

söndag 27 oktober 2013

Sovmorgon

Efter fyra dagar på rehab och full dag på jobbet på fredagen var jag ganska mör så i går gjorde jag inte många knop! Hade fullt upp med att packa upp, få igång tvättmaskin och diskmaskin. Brukar sova till 7-8 på morgonen. Imorse vakna jag halvsju, gick upp på toan och la mig, brukar alltid ligga och dra mig nån timme och dricka kaffe. Vaknar igen och tittar på klockan: 10.15! Kändes lite bättre när jag titta på mobilen som hade vinter tid, bara 9:15. Men jag behövde nog den där extrasömnen!
Litegrann har det blivit stickat, min tredje pyttipanna är snart klar!

söndag 20 oktober 2013

Packar idag!

Fyra dagar på rehab, hur många stickningar behöver man? Tre har jag bestämt, en är det inte så mycke kvar på och sen behöver man två att alternera mellan. Jag kommer ju att bo där, all inclusive! 32 grader i polen och en PT på bassängkanten men utetemperaturen kunde vart bättre! Inga +27 i skuggan utan snarare minusgrader, men man kan ju inte få allt!

PS Glömde att tillägga: pojkarnas tröjor är stickat i Marks o Kattens Superwash Safir och mönstret är Marks och Kattens köpt på en garnaffär. På mönstret är det en broderad katt men den har inte jag gjort!