söndag 24 november 2013

Fyra små sockar!

Så var sockarna stickade och hopsydda! Väldigt enkla att sticka, inga maskor att plocka upp, perfekta för dem som tycker att hälsteg är svårt och krångligt. Lite knepigt att få sömmen fin utan knölar! Har fått veta att modellen finns i en bok som heter Hönsestrik! För mig blir det fler par!
Jag som sagt att här uppe har vi inte så hemska stormar fick äta upp det förra helgen! Vaknade på söndagmorgon utan ström, vatten och med mobilnätet utslaget! Nio träd nedanför lagårn hade blåst ut. Vi fick igen strömmen på eftermiddagen, inlandet var mera drabbat! Alltså det kan storma här också!

lördag 16 november 2013

Mariannes sockar fortsättning!

Detta var verkligen enkla sockar att sticka! Sedan man stickat "timglaset" som jag visade i då förra inlägget börjar man sticka runt runt igen på fyra stickor avmaskar som vanligt vid tån. Sedan syr man ihop öppningen vid hälen och voala har man ett par sockar! Jag har dock inte hunnit nr två klar eller sytt ihop vid hälen än!
Ha en trevlig lördagkväll!

torsdag 14 november 2013

En pippi med uppdrag!

Om man tittar på den övre spröjsen ser man en talgoxe, det är den pippin som har till uppgift att picka på fönstret när fågelfröet är slut!

onsdag 13 november 2013

Sockar a'la Mariann!

Nu har jag börjat på det nya hälsteget! Väldigt enkelt! Tycks inte ha sett den här varianten på nätet men jag tillhör den tråkiga sorten som i stort sett bara stickar traditionella sockar enligt ett mönster jag har i huvudet!
Fortsättning följer!

lördag 9 november 2013

Pyttipanna nr 3

Så var den tredje pyttipannan klar, vad som är speciellt med den här är garnet. Vikings Pure Milk fiber. Mjukare garn tror jag inte jag har klänt på! Synd att det inte går klappa bilden. Den kommer att bli en 50-års present. 
Har inte mycket kvar på min fjärde pytt men jag måste få ihop ett sockskaft! Vi har ju stickcafe här och det är så kul och man får massor med inspiration! Har sett ett hälsteg jag vill lära mig. Sen heter det visst inte hälsteg söderut! Förstår inte vad man ska säga annars!

lördag 2 november 2013

Äntligen helg!

Nu jobbar jag ju "femdarsvecka" inga kvällar och inga helger. På väg till jobbet i går börja jag fundera så jag fråga chefen, jo dag före helgdag är halv dag! Så jag sluta tolv igår,  hade räknat med att jobba till fyra, vilken skön eftermiddag det blev! 
På stickfronten intet nytt, jo en ny pyttipanna men att jag stickar pyttipanner är ju ingen nyhet! Jag gillar så färgen på garnet men började på en sjal och det blev stora fält med samma färg här och var, inte alls snyggt så garnet har fått ligga, provat en poncho med samma resultat, suck! Men pyttipannan funkar bra!
Ha en trevlig helg! 

söndag 27 oktober 2013

Sovmorgon

Efter fyra dagar på rehab och full dag på jobbet på fredagen var jag ganska mör så i går gjorde jag inte många knop! Hade fullt upp med att packa upp, få igång tvättmaskin och diskmaskin. Brukar sova till 7-8 på morgonen. Imorse vakna jag halvsju, gick upp på toan och la mig, brukar alltid ligga och dra mig nån timme och dricka kaffe. Vaknar igen och tittar på klockan: 10.15! Kändes lite bättre när jag titta på mobilen som hade vinter tid, bara 9:15. Men jag behövde nog den där extrasömnen!
Litegrann har det blivit stickat, min tredje pyttipanna är snart klar!

söndag 20 oktober 2013

Packar idag!

Fyra dagar på rehab, hur många stickningar behöver man? Tre har jag bestämt, en är det inte så mycke kvar på och sen behöver man två att alternera mellan. Jag kommer ju att bo där, all inclusive! 32 grader i polen och en PT på bassängkanten men utetemperaturen kunde vart bättre! Inga +27 i skuggan utan snarare minusgrader, men man kan ju inte få allt!

PS Glömde att tillägga: pojkarnas tröjor är stickat i Marks o Kattens Superwash Safir och mönstret är Marks och Kattens köpt på en garnaffär. På mönstret är det en broderad katt men den har inte jag gjort!

lördag 19 oktober 2013

Alltid är det nåt!




Nu är dom färdiga tvillingarnas tröjor! Monteringen gick bra, plockade upp makor och stickade kanterna på sprundena och halsringningarna men när jag skulle blocka dom såg en halskant konstig ut. Jag hade stickat aviga maskor på två ställen där det skulle vara räta. Tur nog var det lätt att peta upp fästningen och göra om.

Gick en promenad med Aya och fotade tröjorna på några stenar. Inte lätt att rymma två tröjor på ett kort! Jag hoppas tröjorna passar, önskar jag hade dom här och kunde prova på dom och krama om dom ordentligt!
Dock är glädjen stor, dom kommer hem till jul!

onsdag 16 oktober 2013

Finns det ett liv efter Pyttipannan?

Nej, därför finns det en ny pyttipanna i min stickväska, nummer tre i ordningen. Denna gång en blivande 50-årspresent i det helt underbara mjölkgarnet!

lördag 12 oktober 2013

Jag fick en reklamation!

Jag stickade en sock och skickade ner till tvillingarna, inte kul att ha stickat 4 försmå sockar men den passade bra så jag sticka tre till och skicka ner. Men jag hade inte fäst tråden på första socken ifall jag skulle sticka den längre och dottern klippte bort tråden och satte sockarna på pojkarna, fortsättningen kan ni ju tänka er....... Så det kom en sock per post, nu är den omstickad och tråden fäst!
Ha en trevlig helg!

tisdag 8 oktober 2013

Så tråkigt!

Fästa trådar går an men att sy ihop..... tråkigt och nervöst, tänk om allt i slutändan inte stämmer ihop och jag måste riva upp sen jag fäst alla trådar! Jag ska önska mig en monteringsmaskin i julklapp, undrar om tomten har nån sån?

lördag 5 oktober 2013

Äntligen lördag!

Efter en väldigt omtumlande vecka på jobbet är det äntligen helg och jag får två vilodagar, och jag kan säga att jag gör inte många knop idag! Jag har blivit utlånad till annan ort och andra arbetsuppgifter, kul och spännande men jag saknar mina jobbarkompisar!
Hur som haver så har jag stickat klart och blockat min andra pyttipanna och den är till mig! Stickat om den en gång för att få den lagomt stor och nu är jag nöjd!
Ha en trevlig helg med förhoppningsvis mycke tid till vila och stickning!

söndag 29 september 2013

Nya vantar!

Testar ytterligare ett mönster ur Gudruns vantbok. Nu testar jag en annan uppläggning som jag fick tips om påstockcafeet. Man lägger upp allt på en sticka och sedan stickar man tillbaka och över på fyra stickor eftersom. Det lilla glep som blir syr man ihop när man fäster tråden. Vad jag inte tänkte på var att eftersom man stickar tillbaka blev ju mitt första varv rätt istället för avigt. Gör om gör rätt! :) 
Idag lyser solen, det var länge sen sist, man blir genast piggare och gladare!

onsdag 25 september 2013

Oj så kul!

Var på stickcafe igår. Medelåldern var hög men oj vilken stickglädje! Det är så inspirerande med allas färger och former! Det surras stixktekniker, olika stickor, gamla sticktekniker och material, tiden flyger iväg, vilket tisdagsnöje! Bilden är inte så bra men den får duga!