fredag 7 maj 2010

Inget är som väntans tider!

Dagens bild är från gårdagens promenad. Vår skogsväg har svämmat över, det har jag inte varit med om förut! Våren är ju väntans tider, att snön ska försvinna, den första krokusen, gräset ska grönska , löven ska slå ut, man har så mycke att se fram emot!

Men just nu har jag extra mycke att se fram emot! Imorgon ska jag äntligen få fara på scrapbooking-kurs. Det har alltid varit när jag jobbat och naturligtvis jobbar jag imorgon men jag har bytt!

Sen på tisdag ska jag på årets utflykt! Jag ska för första gången i mitt liv få träffa en annan bloggare IRL! Nämligen Anja som har bjudit hem mig och jag ska få prova att spinna, gissa om jag längtar!

onsdag kommer lilla dottern norrut och med sig har hon sin N. De ska bo här ett tag innan de flyttar in i sin nya lägenhet i Skellefteå. (och kanske gör jag Flygande Jakob varenda dag i ren glädje!) :)

Just nu känns livet gott!

onsdag 5 maj 2010

Promenad med Pompe!

Lilla dottern var ju hem på blixtvisit häromdagen men vi hann med en promenad med Pompe och gänget. Jag tog kopplen och hon tog kameran så det är hon som fotat. Pompe är inte riktigt lätt att fota för han kommer oftast med fart och många gånger hinner han ur bild innan kameran har "knäppt av"!
Öronen är stora och fladdrar bra!
Sen ska det busas och slitas i kopplen!
Hundarna gillar att ta ben med sig på promenaderna men ett tu tre lessnar dom och lämnar dom men de kan bli till stor glädje när de återfinns en annan dag!
Och har man inga ben kan man gnaga på kvistar och annat!
Molly blev less så hon satte sig en bit bort på vägen att vänta!
Dagens bild är från igår och det stora snöfallet! Snöflingorna var hur stora som helst!
(Som ni ser så ligger det en del snö kvar här än!)

Oromantiskt!

Det här är ju en stickblogg så dags att visa lite stickning. Men jag har inte nåt mer romantiskt att visa än två färdigstickade disktrasor! Är det möjligtvis någon som har en liten hustomte över som älskar att diska och städa och mer än gärna skulle vilja komma till mig och använda de nya disktrasorna?
Dagens bild blir den första lilla gullviveblomman som slagit ut! Det snöar faktiskt inte ute idag trots att jag är ledig så jag kan fortsätta att rensa mina rabatter. Och mannen har kört fram skottkärran!

Tillägg gjort klockan 14.10. Nu snöar det!

tisdag 4 maj 2010

Ekorren igen!

Lilla dottern har varit hemma på blixtvisit då visade hon mig hur man fixar bilder i fotoprogrammet så här är min första ekorrbild! (förut har jag skickat bilderna till henne och hon har skickat tillbaka dom) Den har blivit ännu brunare och sommaraktigare i pälsen! Då jag hade förra ekorrbilden p bloggen fick jag frågan om det regnade solrosfröskal här man det gör det inte! Vi har två fågelbord som ständigt fylls med solrosfrön och vi har mängder med fåglar här. Mannen sa häromdagen att när de har ätit upp den här säcken har de mumsat i sig 100 kg solrosfrön i vinter och det blir mycket skal av det!
Har just kommit hem från jobbet, solen lyser så jag ska skynda mig ut och städa i rabatterna. Imorgon ska det regna och snöa sa mannen, Ja det vet jag sa jag, Har du också hört det fråga han. Nej sa jag titta på mitt schema, jag är ju ledig imorgon!

lördag 1 maj 2010

Å vad gör Morgan idag då?

Han sitter och tittar ut och drömmer om sommar och sol, blåbär och att plocka blommor till Beatrix men ute är det tre grader varmt, mycket snö ligger kvar och regnet öser ner!

onsdag 28 april 2010

Rapport från Pompes värld!

Att vara liten hund och hitta nåt spännande att lukta på och sen upptäcka att dom andra hunnit långt bort....... då blir det att springa allt vad tassarna håller!

tisdag 27 april 2010

Pompemamman

Pompemamman det är jag! Eller matte kanske det heter. Jag blev nedröstad vad det gäller namnet. Pompe har alltid varit min mans skämt om vad en hund ska heta. Ifall ni inte vet så var Pompe Karl den tolftes hund. Så nu är jag matte till en kunglig liten hund. Just nu sover han. Man börjar fundera på om man håller på att vara för gammal för att skaffa smått..... jag har börjat hinna väldigt lite! Men en ny stickning har jag börjat på dock får jag nu se mig för vart jag slänger mina stickningar som brukar ligga både lite här och var. Pompe har små sylvassa tänder och är nyfiken på det mesta! Mer bilder kommer en annan dag!

söndag 25 april 2010

Här är han!

Vår lilla Ferdinand! Men han luktar faktiskt inte på blommorna, han försökte äta upp dem medan jag försökte städa upp rabatten! Har idag varit ute och fotat så jag har några bilder att visa!
Åtta veckor gammal och här ett race på snön med Molly.
Av rasen schiller, i bakgrunden faster Klingas ben något vitnade av ålder....
På promenaden en upptäcksfärd, första rävspåret måntro?
Sen är det ganksa skönt att krypa ihop och sova. Är ganska liten i Ayas lilla korg!
Han kom till oss igår men något namn har han ännu inte fått!

En award till mig!

Från Rosenvante har jag fått den här awarden, tack snälla du! Rosenvante fångade känslan så bra med orden (nåt i stil med) Det spelar ingen roll hur många man får man blir lika glad varje gång. Det beyder ju att någon läser och uppskattar ens blogg!
Med bloggen följer att skriva sju saker om sig själv!
Chokladälskare
handarbetsälskare
ledighetsälskare
Vill så mycket mer än jag hinner
Jag är väldigt frusen
Nybliven valpmatte (bilder imorgon)
Dålig fantasi har jag (kommer inte på en sjunde punkt!)

Sen ska awarden skickas till sju andra!
Filimarans funderingar
Mettas blogg
Eva I Halmstad
och sen har övriga jag tänkte skicka till redan fått den!
Naturligt vis skickar jag den också tillbaka till Rosenvante!

lördag 24 april 2010

Nu finns krokusar även här!

Nu äntligen har min söderrabatt tinat fram och de första krokusarna tittar upp. Ska försöka städa upp den rabatten idag.
Om man på samma fläck vänder sig om efter att ha fotat krokusarna ser det ut så här! Fortfarande mycke snö kvar. Det är strålande sol ute och då brukar jag sätta mig en stund och sticka på bron på förmiddagen men idag är vindarna direktimporterade från Nordpolen!
Fler vårtecken, hann fota två monster som kommit upp ur idet när de gled över snön på tysta monsterfötter!

fredag 23 april 2010

Mer i min brevlåda

Har sett om tidningen Simply knitting på så många bloggar och vad gör man om man bor här uppe där inte mycket finns att få tag på. Jo man letar på nätet och hittade ett ställe där man kunde beställa tidningar. Så jag beställde och nu är den här! Har inte hunnit bläddra så mycket än men det blir.

onsdag 21 april 2010

I min brevlåda idag!

I min brevlåda idag låg min vinst från Katrina! Hon hade en utlottning på en valfri mössa som jag vann! Jag av alla människor, vilken tur jag hade! Jag valde svart och vinrött och katter som mönster och nu finns den i min ägo! Den är så fin, dubbelstickad, ett riktigt mästerverk! Tack snälla Katrina! Är du nyfiken på dubbelstickning så titta in hos Design Katrina! Där syns också min mössa vänd ut och in med ett motsatt mönster.



Sen har Molly en fundering! Hur förnedrad kan man bli som hund, var går gränsen? Bli tvättad av en katt, hur mycke ska man måsta stå ut med?
Aya ville som Inez göra en Carola, fläkten är på men det syns inte i en sträv terrierpäls!

måndag 19 april 2010

Mera vårtecken i norr!

Här ligger ju snön kvar så det finns inga krokusar och blåsippor att visa upp men ekorren håller på att byta till sommarfärger. Öronen, nosen, tassarna och svansen har gått från den gråaktiga vintertonen till sommarens rödbruna färg. Snön syns inte under täcket av solrosfröskal som ligger under fågelborden. Men om man letar brukar både ekorren och fåglarna hitta några oskalade frön. Det här fotot är taget genom köksfönstret, vi har skogen inpå knuten så vi har massor med fåglar och ekorrar vid våra fågelbord.

Ibland blir det inte som man tänkt sig!

Jag har ju ganska nyligen hamnat i sjalträsket och mina "simkunskaper" är väl än inte så stora. Skulle sticka en sjal som var "låg och bred" och trodde att den skulle bli det med en sån här mittutökning. Men ack vad jag bedrog mig. Den liksom vände på sig så den avmaskade sidan blev nedersidan på sjalen. Hmmmm..... Nu förstår jag varför en sjal i en tidning jag har för mig verkat ha diagrammet upp och ner! Jag får riva upp den och komma på ett annat sätt men jag lärde mig nåt!
I går kom ett mindre roligt vårtecken. Mannen tog sin promenad efter den här skogsvägen med hundarna och trots att vi har så mycke snö kvar och det bara är vägen som är bar så låg där en huggorm! Ormar tillhör inte mina favoritdjur för mig får de gärna sova året runt! Tur nog blev ingen av hundarna bitna.

lördag 17 april 2010

Virknålen går varm!

Jag har ju varmkört min virknål och nu går den en hel del. Här är min första sköldpadda ur Mia Bengtssons bok. Lite pillrig men kul! Fler amigurumis är på gång!
Har jobbarhelg och då hinner man inte mycke annat! Ska ta mig en liten cykeltur innan jag far på jobbet. Asfalten är ju bar!