torsdag 7 februari 2013

Nu drar VM igång!

Till skidskyttet funkar varken mönsterstickade vantar eller amigurumivirkning. Det blir tröjan till pojkarna som flyter fint utan nån större ippmärksamhet. Vad jag inte har fått att funka är det där med sportlov från jobbet när det är skidskytte och längd-VM! Nån som har nån ide om hur man kan fixa det?

tisdag 5 februari 2013

Virka o svart!

Sticka i svart är nog svårt och virka är nästan hoplöst, iallafall den här årstiden! Men så fick jag en ide, ställde skrivbordslampan bredvid mig så får jag ljuset riktigt på virkningen och då går det som smort! Det blir nog en amigurumi till slut!

söndag 3 februari 2013

Inspiration men inget internet!

Kom in på Skapa och inredas blogg (kan inte länka i telefon finns länk till höger) och såg där en massa fina bilder på amigurumis, både hennes och andras. Fick sån inspiration att virka men utan internet är det svårt att leta mönster. Har ett häfte som jag nu har letat flera dagar utan resultat men så ramla kronan ner om ett mönster jag skrivit ut men inte använt så nu är jag på G!
Är nu på benen igen med hjälp av penicilin, har varit ute och gått en sväng, strålande sol, gnistrande vitt och bitande kallt!

måndag 28 januari 2013

Rubriktorka

Jag formulerade mig nog konstigt i sista inlägget, jag gav inte bort vantarna, blev mer en bytesaffär! Jag blev så glad när hon kom och fråga om hon fick köpa vantarna jag stickade på så jag svarade genast ja men jag tog inte så mycke betalt, det var hon som såg till att jag inte frös ihjäl första veckan, då var det kallt där, hon hade ett hjärta av guld! Jag hade ju tänkt sticka så jag har ett par ge-bortvantar på lager så nu gör jag ett nytt försök. Den här gången är det Vikings Nordlys i lila nyanser och ett gammalt beprövat mönster.
Jag hade länge beundrat Rosenvantes alla fina vantar och Heidis flerfärgsstickning fick mig att verkligen börja sticka vantar så nu är jag djupt nere i vantträsket men det har börjat simma runt drömmar om sockar där nu! Titta på Heidis fina flerfärgsstickade sockar lite längre ner i hennes blogg! Dom är fantastiska!

lördag 26 januari 2013

Mera vantar!

 Medan jag var på rehab stickade jag de här vantarna klara, de är fotade på bordet där, mindre charmig bakgrund! Granet är svart Fame och det går Vikings Nordlys! Slår ett slag för det, så fantastiskt mjuk men ett minus för att det var skarvat på två ställen och man fick fixa till för att färgskiftningen skulle stämma. Mönstret är från Solveigs vantar.

Jag fick lära känna många fantastiska människor där både i vår grupp och några som var där på annan rehab. Vantarna fick följa med en ny vän i gruppen hem och jag vet att dom kommer att få det bra! :)
Även om jag har haft det superbra är det så skönt att få komma hem och ätergå till det vanliga livet igen!

Ha en trevlig helg!

söndag 20 januari 2013

Hemma över helgen

Jag är hemma över helgen och villar. Känner mig mest som en Zombi som sitter mest och tittar på skidåkning. I två veckor har jag varit på Neurorehab och jag ska dit en vecka till. Där är jag tillsammans med några andra MS-sjuka för att träna och lära sig leva med sjukdommen. Diagnosen fick jag för drygt ett år sedan men jag har nog haft det i 10 år utan och veta vad det var. Jag har problem med en fot som inte följer med men i övrigt lever jag som vanligt. När jag kommer hem nästa helg får jag ta och läsa era blogginlägg som jag inte har ork till nu! Ha det så bra alla jag har det jättebra där jag är!

söndag 6 januari 2013

Packar

Dagen har ägnats åt skidåkning och stickande framför tv:n och däremellan har jag packat. Jag ska vara borta i tre veckor men komma hem på helgerna. Tror inte att jag kommer att ha tillgång till dator så det blir att blogga på telefonen och det blir nog inte så många kommentarer från mig!
Sen är det ju alltid bryderi över vilka stickningar man ska ta med. En tankestickning , en runtruntstickning och en kulstickning. Kulstickningen är en tröja till tvillingarna, ska bli en till sedan! Den stickas i ett brunmelerat garn ur ett jättenystan som tappat namnet.

torsdag 3 januari 2013

Julklappsvantar!

 Mitt andra par ur boken Solveighs vantar förärades värdinnan på julafton, Det är inte ås dumt att först jobba och sedan komma till dukat bord, egentligen värt många vantar! Hoppas värdinnan tyckte om dom!

 Vantarna är stickade i Fame på stickor 3. Då blir de i min smak lagomt stora!

Å den här bilden hamnade fel väg men orkar inte bråka med den!

Nu har jag gjort helg och är ledig i tre dagar, känns väldigt lyxigt! Imorgon blir det en sista stund med tvillingarna innan de vänder söderut, å om de bodde närmare! Resten av helgen ska ägnas åt Hockey, Tour de Ski och skidskytte! Naturligtvis framför tv med en stickning i handen!

måndag 31 december 2012

Gott nytt år!

Vi ska fira nyår med barn och barnbarn. Undrar om Elliot och Noel har funderat ut menyn, de har iallafall inventerat pannskåpen om det finns nåt att laga maten i!
Vill önska er alla ett riktigt Gott Nytt år med mycke tid med både nära och kära och massor med tid till nya spännande stickningar!

onsdag 26 december 2012

God fortsättning!

Efter två dagars trevligt firande med barn och barnbarn är nu här alldeles tyst! Jag har semester idag och gör inget vettigt! Nja kanske inte riktigt sant, jag stickar! Har börjat på ett nytt par ur boken Solveigs vantar. Ha en god fortsättning!

söndag 23 december 2012

Vill önska er alla en riktigt GOD JUL!

måndag 17 december 2012

Favorit i repris!

Den grå ponchon jag stickade har blivit flitigt använd och jag älskar den! Nu blir det en till efter samma mönster och garn ur gömmorna. Garnet är från Turkiet och jag började på en Haruni (kan va flestavat) men tyckte den blev fläckig istället för melerad så nu har jag lagt in ett nystan till så att garnet ska vara i lagom otakt och byter varje varv.
Ikväll blir det Pizzamiddag med gamla jobbarkompisarna, ska bli så kul!

onsdag 12 december 2012

Hjulen snurrar och julen kommet närmare!

Jag brukar inte julstressa men i år känner jag av den! Försöker städa men orken finns inte, dagarna är fyllda av arbete, en massa möten och julfester! Julfester är alltid kul, en på nya jobbet, en på gammla jobbet och en med mina gamla avdelning har jag framför mig! Ska bli så kul att träffa gamla avdelningen igen,, jag saknar dom så mycke!
Orken att cykla finns inte just nu, måste skärpa mig! Som cykelstickning nu har jag en yemenväst, enkla runt runt och de blir aldrig tunga, perfekt!
Å snart kommer tvillingarna, jag har inte sett dem sen i augusti, oj vad de ska ha växt och utvecklats! Kämms s¨fantastiskt att de ska komma hem över jul!

tisdag 4 december 2012

Mera snö!

Snöandet fortsätter och det känns inte dumt med en tredagarsledighet! Igårkväll var jag bortbjuden på kaffe och hemresan blev låååång. Snöfall och myrirnas krig gjorde att llånga sträckor var hastigheten 20-25 km i timmen.
Å om det nu bara snöar, vad passar bättre än att börja på ett oar vantar till?

söndag 2 december 2012

Jo det blev vinter i år också!

Igår hade vi 1 cm snö idag har vi 80 cm snö och det snöar fortfarande! Tur nog började jag inte sju imorse då hade jag aldrig kommit mig iväg. Nu har mannen skottat ut på vägen och sedan vidare ner till asfaltvägen där plogbilen kört! Ha en trevlig dag!