fredag 22 juni 2012

Glad midsommar!

Vill med denna hastigt tagna bild på vårt äppelträd som blommar så det är alldeles vitt önska er en Trevlig Midsommar!

tisdag 19 juni 2012

För stora!

Skulle göra en storlek större men det blev nog mer än en storlek! Ja jag stickar vidare de växer nog i dem såsmåningom!
Någon sommar är det inte att tala om. Känns som all min lediga tid som det inte regnar går åt till gräsklippning för gräset växer minsann för att inte tala om myggen som växer och frodas, de finns babiljoner av dem! Längtar efter lata sommardagar i solen med en stickning i knät!

söndag 17 juni 2012

Det är mycke nu!

Har varken hunnit blogga eller läsa bloggar. Först borta en vecka och sen sjuk en vecka har gjort att jag ligger efter med allt! Min man säger att det blir så om man far bort mitt i voranna (vårbruket). Men nu är både morötterna och salladen sådd! Jag har ju inte bara arbetat jag har gjort kul saker också! Myst med småtrollen som kommit hem till norr (och ska stanna länge!) spelat bilbingo (utan att vinna nåt) och i helgen varit och campat med husvagnen nere vid havet. Där låg det en U-båt förtöjd! Nu ska jag ut och fortsätta kriga med maskrosorna!

onsdag 6 juni 2012

Mullvadar!

Har nu kommit mig på benen och ska börja jobba ikväll. Har varit ute och inspekterat trädgårdan. I en av rabbatterna har en mullvad börjat gräva en gång in under mina blommor. Det syntes en mullvadsrumpa i hålet men ingen kamera hade jag då och jag vet inte om gången syns så tydligt på bilden men jag lyckades fånga mullvaden på bild vid en annan rabatt!

söndag 3 juni 2012

Lite stickat nu!

Medan jag var hos småtrollen fanns ingen tid att sticka och nu finns inte orken. Några enstaka varv har det blivit på babysockarna jag började på innan jag for. Har fått frågan vad det var för garn till tröjorna i förra inlägget. Pippi-tröjan är stickad i Svarta fåreta Baby och den andra är o Baby och Krabat.
Förkylningen vill inte riktigt släppa och jag håller på att ge upp om att jobba imorgon.

fredag 1 juni 2012

Konsten att posera!

 Att få två småtroll som inte gillar att klä sig att posera framför kameran med nya tröjor då man inte ens kan sitta är nog lite mycke begärt! Tröjorna blir nog lagoma frammåt höstkanten.


Sedan hade en av mina juntavänner virkat jättesöta små convers åt dem och skickat med! Min dotter blev glatt överaskad av presenten!
Oj så kul det har varit att vara hos dem en vecka och vad de har utvecklats sen jag var dit sist! Nu ler de åt allt och alla, griper efter saker och är med på ett helt annat sätt! Det var bara synd att jag skulle bli sjuk sista dagarna men de kommer hit upp till norr om ett par veckor och stannar hela sommaren, gissa om mormor ska njuta!

torsdag 31 maj 2012

Hemma igen!

Nu är jag åter till verkligheten efter en mysvecka med tvillingarna. Tyvärr blev jag dunderförkyld där sista dagarna och hemresan var inte särskilt kul med massor med snor och öron som var på väg att sprängas vid landningarna men det var det värt! Här är tröjorna som jag hade med mig dock förstora än. Bilder på pojkarna kommer en annan dag när jag har mer ork. Nu ska jag hosta vidare och försöka bli frisk!

tisdag 22 maj 2012

Snart framme!

Efter flygresan sitter jag nu på Oslo-tåget. Men jag ska byta innan vi är där! Det var synd jag inte fotade flygplanet jag åkte med, det såg så konstigt ut inte alls i Malmös färger (gul-vitt) utan mera blått, tänkte att nu har de måsta hyra in ett plan men de berättade under resan att planet var ommålat för fotbollslandslaget så Zlatan och gänget skulle flyga med det nu till fotbolls-EM. Nu är det bara nån timme kvar innan jag är framme hos mina småtroll!

söndag 20 maj 2012

Packar

Även här uppe blommar det nu, jag satte några mininarciss-lökar i skogskanten  från en grupp och nu blommar dom, där är det ingen som ser att jag plockar in dom! Sommarvärmen låter sig dröja. Jag har börjat plocka fram sommarkläder och packar ner, på tisdag åker jag söder ut och jag hoppas på lite sommarvärme där!

onsdag 16 maj 2012

Inget nytt under solen

Inga färdiga projekt och inga nya är påbörjade fast det kliar i fingrarna! Har ett mönster men inget garn. Var till stan igår men inget garn föll mig i smaken. Vill ju börja nu! Nä det är bara att fortsätta montera pojkarnas tröjor.

lördag 12 maj 2012

Juntaavslutning

 Igår hade vi juntaavslutning. Alltid lika kul och spännande! Vi gör som ett knytkalas som resulterar i en sex-rättersmiddag. Som vanligt kommer jag bara ihåg att fota förrätterna! Mmatilda hade en räkcoctail med vitlöksbröd, på bilden har ännu inte romsåsen kommit på. Gott? Om!

Sedan var det M som hade minisparris inlindad i parmaskinka på en bädd av vitlöksmarinerade tomater på ett rostat bröd. Gott? Om! Sen var det  kycklinggryta och marinerad fläskfile till huvudrätt och pannacottor till efterrätt. Det är få gånger man är så mätt som efter en sån här juntamiddag enda som är synd är att det inte blir nån junta föränn i höst, nu är det sommarlov!

tisdag 8 maj 2012

Så typiskt mig!

Alla delar klara dags att montera! Men var är knäppkanten på axeln? Tur jag inte fäst några trådar bara att börja riva upp!

lördag 5 maj 2012

Väderelände!

 Jag fortsätter att hoppas på en snöfri midsommarafton! Bilderna är tagna genom köksfönstret (nyputsade!) Ekorrarna plockar frön antingen genom ett hål i taket eller genom att hänga i bakbenen från grenen och plocka därnere, På bilden sysn inga småfåglar med de brukar samsas! De vita strecken är snön som faller!

Så kommer jag till Rosenvantes utmaning och här är frågorna!

1. Skidåkning eller badstrand?
Det blir nog badstrand för mitt knä håller inte för skidåkning!

2. Lämnar du tandkrämspluppar i handfatet?

Nej!

3. Vart går din drömresa?

Island tror jag, tänk att få bada i varma källor!

4. Gör du ofta impulsköp och vad handlar du oftast då?

Nej sällan men det är långt till stan så jag shoppar inte så ofta. Men en ny handväska som faller mig i smaken är svår att låta bli!

5. Ojdå, du vann visst 1 miljon igår, vad gör du idag?

Ringer chefen och ber att få gå ner i arbetstid (det betyder upp i sticktid!) och planerar min Islandsresa!


6. Vet du nån känd person som kommer från Gotland?

Några halvkändisar som  Babben, DI sma under jordi, Einbusksingers och såna och sen den största kändisen Rosenvante!
7. Kaffe eller te?

Kaffe! Trodde häromdagen att jag fått nytt namn på jobbet när jag kom från kontoret och trodde de sa: Här kommer pappersmoster! Men det var jag som hörde fel, det var mitt vanliga namn Kaffemoster!

8. Guld eller silver?

Silver

9. Film, bok eller radio?

Talbok

10. Har du känt att du tagit vatten över huvudet nån gång och av vad?

Det har jag gjort många gånger men jag har alldeles hjärnsläpp nu så jag komme inte på nåt bra!


11. Vart handlar du helst ditt garn/ eller det du pysslar med?
Saras garn och vävnader i Skellefteå


Här kommer mina 11 frågor som jag ska skicka vidare till dem jag utmanar!

1. Om du var tvungen att byta förnamn vad skulle du vilja heta då?
2. Om du vann en tävling där vinsten var nån som kommer och gör en hushällssyssla åt dig under ett år, vad skulle det vara för syssla?
3. Husvagn, stuga eller hotell?
4. Vilken sport gillar du bäst? (att titta på!)
5. Har du gjort nåt egendesignat projekt du är stolt över?
6. Om du fick önska dig vad du ville och nåt som i första hand gynnade dig själv?
7. Har du gjort bort dig riktigt nån gång?
8. Vad är värre, spindlar eller ormar?
9. Ett djur du inte ville skulle finnas?
10. En dag bara för dig, vad skulle du göra då?
11. Har du nån oanad talang?

Jag utmanar Mmatilda, Krumelurigt, Anja och Tina!



onsdag 2 maj 2012

11 frågor

Jag har fått en utmaning både från Rosenvante och Pyssel och knåp och jag börjar med att besvara Pyssel och knåps frågor:

1. Vilket stickprojekt är du mest stolt över?
Vet inte, vännen M:s sjal tror jag, kanske för att jag sett henne med den många många gånger och jag vet att den är välanvänd!

2. Om du fick vara ett djur, vilket skulle det vara?

Tänkte först svara fågel, tänk att få flyga runt och se allt från ovan men sitta på en gren och sova? Nej jag vill nog vara en katt hos en snäll dam. Tänk att få ha en katts smidighet, frihet att få jaga en fjäril om andan faller på eller ligga i ett knä och bli kliad, sova i en mjuk säng så det blir nog en katt.

3. Vad gör du om 10 år?
Svår fråga, förmodligen samma sak som idag man är alldeles för gammal för att omskola sig och göra nåt annat!

4. Vad skulle du vilja lära dig?
Att teckna och måla! (men jag är obildbar!)

5. Vem/vad inspirerar dig mest i livet?

Människor som är snälla och glada som får mig att må bra!

6. Om du inte hade det jobbet du har, vad hade du gjort då?

Om jag fick drömma skulle jag jobba i en garnaffär!

7. Hur gammal var du när du lärde dig simma?
Minns inte men jag gick simskola och tog en massa märken!

8. Om du fick flytta till ett annat land, vilket skulle det vara?
Jag är så lite berest men kanske Norge, där är så vackert och jag skulle nog kunna göra mig förstådd, jag är så dålig påspråk.

9. Vilken typ av sill är din favorit?
Äter inte nån typ av sill jag gillar lax!

10. Klämmer du mitt på tandkrämstuben eller rullar du?
Klämmer absolut mitt på!

11. Vilken årstid tycker du mest om?

Våren, här uppe är vintern lång och mörk så när ljuset kommer åter väcks livet igen!

Imorgon kommer Rosenvantes frågor och nya frågor till dem jag utmanar!

tisdag 1 maj 2012

Mental träning

Det är kul att putsa fönster, det är kul att putsa fönster, det är kul att putsa fönster...................nej det hjälpte inte.